Wat kun je verwachten?
Sinds 2016 hebben scholen de opdracht om burgerschap vorm te geven in hun onderwijs. Binnen deze opdracht houden scholen de ruimte om burgerschapsonderwijs vorm te geven op een manier die aansluit bij de identiteit van de school. Het is waardevol te onderzoeken hoe levensbeschouwelijk onderwijs bijdraagt aan doelen voor burgerschap en vooral op welke manier verhalen daarbij ingezet kunnen worden.
Onderwerpen
- Wat zijn de kaders van burgerschapsvorming? Waar draagt burgerschapsonderwijs aan bij?
- Hoe draagt lezen bij aan burgerschapsvorming?
- Op welke wijze kunnen levensbeschouwelijk onderwijs en burgerschapsvorming elkaar versterken?
- Wat is hierbij de waarde van bronverhalen?
- Hoe kunnen wij leren van de verhalen van de profeet Mohammed?
Meld je hier aan
Voor wie?
- Onderwijsprofessionals
- Studenten IPABO
- Opleidingsdocenten IPABO (en schoolopleiders)
- Vakdocenten levensbeschouwing/burgerschapsvorming
- Belangstellenden
Het programma
16:45u |
Inloop |
|
17:00u |
Welkom door Karim Amghar |
|
|
Jessica Bouva |
Burgerschapsopdracht voor het onderwijs: kaders en praktijken |
|
Inouk Boerma |
Verhalen als spiegels en vensters |
|
Kamel Essabane |
De kracht van islamitische verhalen bij burgerschapsvorming |
|
Abdoellah Ghzili |
Leren van de verhalen van Mohammed |
|
Zaalgesprek o.l.v. Karim Amghar |
|
|
Petra van Helden |
Boekpresentatie ‘Mohammed, verhalen over de profeet’ |
18:20u |
Afronding en Borrel |
|
Meld je hieronder aan voor het symposium.