Adviesgesprek
Marcel van der Zee helpt je bij het zetten van je volgende carrièrestap!
Hoe kun je als leerkracht omgaan met opvallend gedrag van de kinderen in de groep?
Wat is opvallend gedrag en hoe wordt dit gedrag veroorzaakt? Je leert hier vanuit verschillende invalshoeken naar te kijken en tot oplossingsstrategieën te komen. Vooral casussen vanuit de eigen praktijk staan hierbij centraal.
Deze module is bedoeld voor leerkrachten die zich verder willen verdiepen in ‘gedrag’.
28 studiebelastingsuren
Certificaat met bewijs van deelname: € 495,-
Je kunt de module afronden met een certificaat van deelname.
Start in 2024. Lesdagen en tijden in overleg.
Het uitbreiden van de woordenschat is essentieel voor de taalontwikkeling van een kind. De module Taal- en leesdidactiek is bedoeld voor leerkrachten die zich verder willen verdiepen in taal- en leesactiviteiten voor kinderen.
Het uitbreiden van de woordenschat is essentieel voor de taalontwikkeling van een kind. Die ontwikkeling begint al vanaf de geboorte en eindigt misschien wel nooit. Een goede begeleiding bij het uitbreiden van de woordenschat is van groot belang voor een kind. Daar kan een leerkracht een mooie bijdrage aan leveren.
Tijdens de module wordt de theorie van woordenschatontwikkeling verder uitgediept. Groepsgewijs ontwikkel je activiteiten om de woordenschat van kinderen uit te breiden. Je bespreekt de activiteiten met je medecursisten en voert ze vervolgens in de praktijk uit.
De bijeenkomsten worden deels theoretisch en deels praktisch ingevuld. Op grond van je analyses en bevindingen geef je in de laatste bijeenkomst een presentatie met je medecursisten.
Deze module is bedoeld voor leerkrachten die zich willen verdiepen in de didactiek van de Nederlandse taal.
28 studiebelastingsuren
28 studiebelastingsuren
Start in september 2024.lesdagen en tijden in overleg.
De workshops Spelend leren in ons Speleon zijn er om leerkrachten te leren om uitdagende spelleersituaties te organiseren, die goed aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind.
In het Speleon kunnen jonge kinderen spelend en onderzoekend bezig zijn binnen een variatie aan uitdagende activiteiten. Onderwijsondersteuners verwerven hier de basiskennis over de onderzoekende geest van kinderen en de manier waarop ze die optimaal kunnen stimuleren. Ze leren om uitdagende spelleersituaties te organiseren die goed aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind.
Op afspraak
Het is mogelijk om je als groep aan te melden voor de workshops in Speleon. Dagdeel en aanvangstijdstip worden dan in overleg bepaald.
Locatie
Het Speleon op Hogeschool IPABO, locatie Amsterdam.
Deze workshop is een eerste uitgebreide kennismaking met Speleon en haar pedagogische benadering. Je ervaart het belang van een goed ingerichte en uitgeruste speelleeromgeving. Je krijgt informatie over het belang van spel voor de ontwikkeling van het kind in het algemeen. Na afloop ben je in staat een verbeterplan voor je eigen ruimte op te stellen.
In deze workshop doe je kennis en ervaring op met enkele spelbegeleidingstechnieken. Je leert basistechnieken voor spelbegeleiding en spelregels voor rollenspel. En je leert de valkuilen kennen bij het verwoorden, stimuleren en structureren van spel.
De kennis en ervaring over speltechnieken uit de vorige workshop worden nu ingezet om ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Je leert hoe jouw spelaanbod kan aansluiten bij de verschillende ontwikkelniveaus van de kinderen in de groep.
Alle elementen uit de voorgaande workshops worden geïntegreerd in deze workshop. Je leert hoe jouw groepsmanagement eruit hoort te zien; hoe je speelwerktijd kunt plannen met behulp van de geleerde inhoud; en hoe je de cyclus ‘vooruitkijken, speelwerk & terugkijken’ kunt toepassen in een situatie waarin kinderen zelf hun spelactiviteiten kunnen plannen.
Leraren, leidsters, studenten, opleiders en onderzoekers die werken met het jonge kind. In deze omgeving kun je samen onderzoeken welke mogelijkheden spel biedt voor de ontwikkeling van het jonge kind.
De kosten van een workshop bedraagt € 995,- Bij afname van 4 workshops kunnen we een korting aanbieden. Voor 4 workshops zijn de kosten € 3.595,-
De startdatum is in overleg.
Veerkracht voor Onderwijsassistenten
Werken in het onderwijs kan erg uitdagend zijn, zowel professioneel als privé. In deze module leer je om een goede balans te zoeken en te vinden.
We staan in deze module stil bij de manier waarop je wendbaar kunt zijn en kunt groeien onder verschillende omstandigheden. Samen zoeken we naar een goede balans tussen werk en privé. Je oefent met prioriteiten stellen en leert hoe je je grenzen stelt.
Aantal bijeenkomsten: 3
Tijd: 15.00-17.30
Locatie: nader te bepalen
Data: In overleg
Deze module is bedoeld voor onderwijsassistenten en onderwijsondersteuners.
28 studiebelastingsuren
Een losse module met certificaat: € 495,-
Je rond de module af met een certificaat van deelname.
Lesdagen en tijden in overleg.
Werken in het onderwijs kan erg uitdagend zijn en er komt ook als leerkracht veel op je af, zowel professioneel als privé.
We staan in deze module stil bij de manier waarop je wendbaar kunt zijn en kunt groeien onder verschillende omstandigheden. Samen zoeken we naar een goede balans tussen werk en privé. Je oefent met prioriteiten stellen en leert hoe je je grenzen stelt.
Aantal bijeenkomsten: 3
Tijd: 15.00-17.30
Locatie: nader te bepalen
Data: In overleg
Leerkrachten.
28 studiebelastingsuren.
Een losse module met certificaat: € 495,-
Je rondt de module af met een certificaat van deelname.
Start in 2024. Lesdagen en tijden in overleg.
Hoe kun je als onderwijsondersteuner omgaan met opvallend gedrag van de kinderen in de groep?
Wat is opvallend gedrag en hoe wordt dit gedrag veroorzaakt? Je leert hier vanuit verschillende invalshoeken naar te kijken en tot oplossingsstrategieën te komen. Vooral casussen vanuit de eigen praktijk staan hierbij centraal.
Deze module is bedoeld voor onderwijsassistenten en onderwijsondersteuners.
28 studiebelastingsuren
€495 –
Certificaat van deelname
Start in 2024. Lesdagen en tijden in overleg.
Je leert soepel en effectief om te gaan met ouders, ook in complexe situaties.
We oefenen met gesprekstechnieken. Daarbij komen vragen aan bod als: hoe stem je op een goede manier met ouders af? Hoe wissel je informatie uit? Je werkt met voorbeelden uit de praktijk en met rollenspel.
Deze module is bedoeld voor leerkrachten.
28 studiebelastingsuren.
Een losse module: € 495,-
Certificaat van deelname
Start in 2024. Lesdagen en tijden in overleg.
Van leraren wordt steeds meer verwacht dat ze de leiding nemen bij de ontwikkeling van onderwijs. Ze moeten ook invloed uitoefenen op zaken die hun eigen klas of hun eigen vak overstijgen. Tijdens het traject Leiderschap van leraren ontwikkel en onderzoek je samen met collega’s van andere scholen leiderschap rondom onderwijsontwikkeling en veranderprocessen.
Je krijgt de unieke kans om gelijktijdig een persoonlijk leiderschapstraject én een traject gericht op schoolontwikkeling te doorlopen. Deze leergang is al twee keer succesvol aangeboden voor leraren in het voortgezet onderwijs. Nu wordt deze ook aangeboden voor leraren in het basisonderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Leiderschap van leraren, ook wel teacher leadership, kan veel verschillende vormen aannemen. Het kan gaan om leiderschap vanuit een formele positie; denk aan de taken van een taalcoördinator, bouwcoördinator of schoolopleider. Maar het kan ook gaan om leiderschap vanuit een informele positie, waarbij leraren ideeën, ondersteuning of advies geven over het eigen team, de eigen school, het bestuur, maar ook daarbuiten.
Teacher leadership vereist dat scholen en schoolleiders leiderschap delen. Van leraren wordt dan weer verwacht dat zij deze vorm van leiderschap leren herkennen, vertalen naar handelen en anderen daarbij betrekken. Leiderschap van leraren komt pas tot wasdom als leraren inzicht krijgen in verander- en implementatieprocessen, samenwerkingsverbanden en niet in de laatste plaats in de eigen kwaliteiten, valkuilen en patronen.
Deze leergang wordt in nauwe samenwerking verzorgd door de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool IPABO.
Daarmee leidt de leergang tot de volgende opbrengsten:
De doelgroep bestaat uit leraren die in het basis- of voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs werken. Die 3 jaar of meer onderwijservaring hebben. En die met 2 andere collega’s uit hun school of bestuur de ambitie hebben om hun leiderschap te ontwikkelen; bij te dragen aan de ontwikkeling van hun school; en om daar collega’s in mee te nemen. Zij koppelen hun persoonlijke ontwikkelvraag aan een ambitie voor hun team en hun school.
Richtlijn: Het programma bestaat uit 6 werkbijeenkomsten van 9.30-16.30 (januari-mei 2024). Naast de gezamenlijke bijeenkomsten werken we in leerteams en met een digitale leeromgeving. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, intervisie, onderzoeken en het houden van een eindpresentatie.
In totaal zijn er 112 studiebelastingsuren.
De kosten bedragen € 1.490,-.
De intake vindt plaats op de eigen school in een groepsgesprek met de kandidaten en de leidinggevende. De datum wordt vastgesteld na aanleveren van de aanmeldingsformulieren.
Communiceren met ouders is een belangrijke taak van leraren op de basisschool. Ouders zijn betrokken bij het onderwijs zoals leraren betrokken zijn bij de opvoeding van kinderen. Maar soms staan bepaalde barrières een goed gesprek in de weg. In deze module ontwikkel je een stevige basis voor de communicatie met ouders.
Je oefent oudergesprekken, leert hoe je presentaties geeft aan ouders en schriftelijk met hen communiceert. Daarnaast onderzoek je met een team de oudercommunicatie op de school.
Goede gesprekken voeren met ouders is van essentieel belang in je werk als leraar. Het is ook een vaardigheid waarin je routine moet krijgen. In deze module krijg je ruimschoots de gelegenheid om die op te bouwen. Met medecursisten oefen je in gesprekken voeren met ouders. Je maakt hier video-opnamen van en op basis daarvan geef je elkaar feedback. Vervolgens ga je hier weer mee aan de slag.
Daarnaast ga je je bekwamen in het geven van zakelijke presentaties. Je verdiept je met een studiegroepje in alle communicatie die een school voert met ouders. Om te onderzoeken hoe die communicatie door alle partijen wordt ervaren, doe je interviews met de directeur, met leraren en met ouders. Je analyseert hoe leraren op verschillende scholen communiceren met ouders en hoe ouders worden betrokken bij het onderwijs op school.
Deze module is bedoeld voor onderwijsassistenten en onderwijsondersteuners die zich verder willen bekwamen in het voeren van gesprekken met ouders. We werken (onder andere) met casussen waarop wordt gereflecteerd
28 studiebelastingsuren.
Module met een certificaat van deelname: €495,-.
Je ontvangt een bewijs van deelname.
Lesdagen en lestijden in overleg
Bolks, T. (2015). Professioneel communiceren met ouders. Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers.
Leren schrijven is een van de belangrijkste leerprocessen op de basisschool. Vind jij het belangrijk dat pabostudenten zich bekwamen in het geven van goed handschriftonderwijs? Na deze opleiding kun jij ze dat leren. Je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het handschriftonderwijs en hebt je eigen handschrift geperfectioneerd.
Schrijven met de hand: studies wijzen uit dat het bevorderlijk is voor letterherkenning, lezen en het schrijven van teksten. Daarom is het van essentieel belang om in alle groepen van de basisschool aandacht te besteden aan het vak handschriftonderwijs. Ook bij leerlingen in het voortgezet onderwijs en bij studenten is schrijven met de hand goed voor het geheugen en de omgang met taal en andere vakken. Handschriftonderwijs gaat dan ook niet alleen over schrijfvaardigheden, maar ook over motoriek, kennis van letters, gebruik van materialen en cultuur.
Als lerarenopleider Handschriftonderwijs en schrifteducatie (H&S) verzorg je de kennis- en vaardighedenmodules op een pabo. Je krijgt inzicht in het vakdidactisch model en besteedt aandacht aan de communicatieve, intern-reflectieve en expressieve-esthetische functie.
De opleiding is ingedeeld in kennis- en vaardighedenmodules, waarbij je het geleerde direct in de praktijk toepast.
Opleiders aan een lerarenopleiding die handschriftonderwijs (gaan) verzorgen en niet in het bezit zijn van de MO-akte schrijven of de post-hbo-opleiding Schrijven met Pen en Toets niet hebben afgerond.
Alle lessen vinden online plaats, omdat we het hele land bedienen: van Groningen tot Maastricht en van Rotterdam tot Hengelo. Uiteraard zorgen wij ervoor dat je toch een band krijgt met jouw medecursisten. De startbijeenkomst vindt plaats op de Hogeschool IPABO in Amsterdam, waar je de andere cursisten zult ontmoeten. Daarnaast wordt er half december en begin maart een fysieke bijeenkomst georganiseerd.
Je volgt wekelijks online bijeenkomsten op woensdagen van 15.00-19.00. Naast de gezamenlijke bijeenkomsten is er extra aanbod; werk je samen met andere cursisten aan een opdracht; is er tijd voor zelfstudie en een tutorial; en worden er vragenuurtjes ingepland.
De totale studietijd bedraagt 644 SBU, maar is afhankelijk van jouw beginsituatie en het niveau van jouw eigenvaardigheid. Het oefenen van de eigen vaardigheid is voor een groot deel zelfstudie.
De kosten per cursist zijn € 3.995,-. De kosten voor boeken en materialen bedragen ongeveer € 250,-.
Elke module wordt afgesloten met een toets, zowel voor de theorie als voor de vaardigheden. De toetsing vindt op verschillende manieren plaats. Denk hierbij aan een presentatie, tonen van vaardigheden, een professioneel gesprek, een verslag inleveren, enz.
Na een succesvolle afronding van deze opleiding ontvang je het post-hbo diploma Opleider Handschriftonderwijs & schrifteducatie.
"*" geeft vereiste velden aan