Header image

Omgaan met opvallend gedrag in de groep (2)

Image about: modulair

Hoe kun je als leerkracht omgaan met opvallend gedrag van de kinderen in de groep?

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Wat is opvallend gedrag en hoe wordt dit gedrag veroorzaakt? Je leert hier vanuit verschillende invalshoeken naar te kijken en tot oplossingsstrategieën te komen. Vooral casussen vanuit de eigen praktijk staan hierbij centraal.

doelgroep
doelgroep

Deze module is bedoeld voor leerkrachten die zich verder willen verdiepen in ‘gedrag’.

omvang
omvang

28 studiebelastingsuren

investering
investering

Certificaat met bewijs van deelname: € 495,-

certificering
certificering

Je kunt de module afronden met een certificaat van deelname.

periode
periode

Start in 2024. Lesdagen en tijden in overleg.

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt je bij het zetten van je volgende carrièrestap!

Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Taal en leesdidactiek (2)

Image about: modulair

Het uitbreiden van de woordenschat is essentieel voor de taalontwikkeling van een kind. De module Taal- en leesdidactiek is bedoeld voor leerkrachten die zich verder willen verdiepen in taal- en leesactiviteiten voor kinderen.

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Het uitbreiden van de woordenschat is essentieel voor de taalontwikkeling van een kind. Die ontwikkeling begint al vanaf de geboorte en eindigt misschien wel nooit. Een goede begeleiding bij het uitbreiden van de woordenschat is van groot belang voor een kind. Daar kan een leerkracht een mooie bijdrage aan leveren.

Tijdens de module wordt de theorie van woordenschatontwikkeling verder uitgediept. Groepsgewijs ontwikkel je activiteiten om de woordenschat van kinderen uit te breiden. Je bespreekt de activiteiten met je medecursisten en voert ze vervolgens in de praktijk uit.

De bijeenkomsten worden deels theoretisch en deels praktisch ingevuld. Op grond van je analyses en bevindingen geef je in de laatste bijeenkomst een presentatie met je medecursisten.

Doelgroep
Doelgroep

Deze module is bedoeld voor leerkrachten die zich willen verdiepen in de didactiek van de Nederlandse taal.

Omvang
Omvang

28 studiebelastingsuren

Investering
Investering

28 studiebelastingsuren

Periode
Periode

Start in september 2024.lesdagen en tijden in overleg.

Header image

Spel en spelbegeleiding (in het Speleon) (2)

Image about: modulair

De workshops Spelend leren in ons Speleon zijn er om leerkrachten te leren om uitdagende spelleersituaties te organiseren, die goed aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind.

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

In het Speleon kunnen jonge kinderen spelend en onderzoekend bezig zijn binnen een variatie aan uitdagende activiteiten. Onderwijsondersteuners verwerven hier de basiskennis over de onderzoekende geest van kinderen en de manier waarop ze die optimaal kunnen stimuleren. Ze leren om uitdagende spelleersituaties te organiseren die goed aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind.

Op afspraak
Het is mogelijk om je als groep aan te melden voor de workshops in Speleon. Dagdeel en aanvangstijdstip worden dan in overleg bepaald.

Locatie
Het Speleon op Hogeschool IPABO, locatie Amsterdam.

Workshops

Workshop 1: Een rijke speelleeromgeving 1

Deze workshop is een eerste uitgebreide kennismaking met Speleon en haar pedagogische benadering. Je ervaart het belang van een goed ingerichte en uitgeruste speelleeromgeving. Je krijgt informatie over het belang van spel voor de ontwikkeling van het kind in het algemeen. Na afloop ben je in staat een verbeterplan voor je eigen ruimte op te stellen.

Workshop 2: Spelbegeleiding 1

In deze workshop doe je kennis en ervaring op met enkele spelbegeleidingstechnieken. Je leert basistechnieken voor spelbegeleiding en spelregels voor rollenspel. En je leert de valkuilen kennen bij het verwoorden, stimuleren en structureren van spel.

Workshop 3: Opbrengstgericht spelen 1

De kennis en ervaring over speltechnieken uit de vorige workshop worden nu ingezet om ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Je leert hoe jouw spelaanbod kan aansluiten bij de verschillende ontwikkelniveaus van de kinderen in de groep.

Workshop 4: Speelwerktijd 1

Alle elementen uit de voorgaande workshops worden geïntegreerd in deze workshop. Je leert hoe jouw groepsmanagement eruit hoort te zien; hoe je speelwerktijd kunt plannen met behulp van de geleerde inhoud; en hoe je de cyclus ‘vooruitkijken, speelwerk & terugkijken’ kunt toepassen in een situatie waarin kinderen zelf hun spelactiviteiten kunnen plannen.

doelgroep
doelgroep

Leraren, leidsters, studenten, opleiders en onderzoekers die werken met het jonge kind. In deze omgeving kun je samen onderzoeken welke mogelijkheden spel biedt voor de ontwikkeling van het jonge kind.

investering
investering

De kosten van een workshop bedraagt € 995,- Bij afname van 4 workshops kunnen we een korting aanbieden. Voor 4 workshops zijn de kosten € 3.595,-

periode
periode

De startdatum is in overleg.

Header image

Veerkracht (1)

Image about: modulair

Veerkracht voor Onderwijsassistenten
Werken in het onderwijs kan erg uitdagend zijn, zowel professioneel als privé. In deze module leer je om een goede balans te zoeken en te vinden.

 

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

We staan in deze module stil bij de manier waarop je wendbaar kunt zijn en kunt groeien onder verschillende omstandigheden. Samen zoeken we naar een goede balans tussen werk en privé. Je oefent met prioriteiten stellen en leert hoe je je grenzen stelt.

Aantal bijeenkomsten: 3
Tijd: 15.00-17.30
Locatie: nader te bepalen
Data: In overleg

doelgroep
doelgroep

Deze module is bedoeld voor onderwijsassistenten en onderwijsondersteuners.

omvang
omvang

28 studiebelastingsuren

investering
investering

Een losse module met certificaat: € 495,-

certificering
certificering

Je rond de module af met een certificaat van deelname.

 

periode
periode

Lesdagen en tijden in overleg.

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt al meer dan tien jaar onze
cursisten hun volgende carrièrestap te zetten.

Vraag een adviesgesprek aan
Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Veerkracht (2)

Image about: modulair

Werken in het onderwijs kan erg uitdagend zijn en er komt ook als leerkracht veel op je af, zowel professioneel als privé.

 

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

We staan in deze module stil bij de manier waarop je wendbaar kunt zijn en kunt groeien onder verschillende omstandigheden. Samen zoeken we naar een goede balans tussen werk en privé. Je oefent met prioriteiten stellen en leert hoe je je grenzen stelt.

Aantal bijeenkomsten: 3
Tijd: 15.00-17.30
Locatie: nader te bepalen
Data: In overleg

doelgroep
doelgroep

Leerkrachten.

omvang
omvang

28 studiebelastingsuren.

investering
investering

Een losse module met certificaat: € 495,-

Certificering
Certificering

Je rondt de module af met een certificaat van deelname.

periode
periode

Start in 2024. Lesdagen en tijden in overleg.

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt de cursisten om een volgende carrièrestap te zetten.

Vraag een adviesgesprek aan
Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Omgaan met opvallend gedrag in de groep (1)

Image about: modulair

Hoe kun je als onderwijsondersteuner omgaan met opvallend gedrag van de kinderen in de groep?

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Wat is opvallend gedrag en hoe wordt dit gedrag veroorzaakt? Je leert hier vanuit verschillende invalshoeken naar te kijken en tot oplossingsstrategieën te komen. Vooral casussen vanuit de eigen praktijk staan hierbij centraal.

 

doelgroep
doelgroep

Deze module is bedoeld voor onderwijsassistenten en onderwijsondersteuners.

omvang
omvang

28 studiebelastingsuren

investering
investering

€495 –

certificering
certificering

Certificaat van deelname

periode
periode

Start in 2024. Lesdagen en tijden in overleg.

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt cursisten met een volgende carrièrestap te zetten.

Vraag een adviesgesprek aan
Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Samenwerken met ouders

Image about: modulair

Je leert soepel en effectief om te gaan met ouders, ook in complexe situaties.

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

We oefenen met gesprekstechnieken. Daarbij komen vragen aan bod als: hoe stem je op een goede manier met ouders af? Hoe wissel je informatie uit? Je werkt met voorbeelden uit de praktijk en met rollenspel.

 

doelgroep
doelgroep

Deze module is bedoeld voor leerkrachten.

omvang
omvang

28 studiebelastingsuren.

investering
investering

Een losse module: € 495,-

certificering
certificering

Certificaat van deelname

planning
planning

Start in 2024. Lesdagen en tijden in overleg.

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt cursisten om een volgende carrièrestap te zetten.

Vraag een adviesgesprek aan
Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Leiderschap van leraren

Image about: hybride
Image about: incompany
Image about: modulair

Van leraren wordt steeds meer verwacht dat ze de leiding nemen bij de ontwikkeling van onderwijs. Ze moeten ook invloed uitoefenen op zaken die hun eigen klas of hun eigen vak overstijgen. Tijdens het traject Leiderschap van leraren ontwikkel en onderzoek je samen met collega’s van andere scholen leiderschap rondom onderwijsontwikkeling en veranderprocessen.

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Je krijgt de unieke kans om gelijktijdig een persoonlijk leiderschapstraject én een traject gericht op schoolontwikkeling te doorlopen. Deze leergang is al twee keer succesvol aangeboden voor leraren in het voortgezet onderwijs. Nu wordt deze ook aangeboden voor leraren in het basisonderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Leiderschap van leraren, ook wel teacher leadership, kan veel verschillende vormen aannemen. Het kan gaan om leiderschap vanuit een formele positie; denk aan de taken van een taalcoördinator, bouwcoördinator of schoolopleider. Maar het kan ook gaan om leiderschap vanuit een informele positie, waarbij leraren ideeën, ondersteuning of advies geven over het eigen team, de eigen school, het bestuur, maar ook daarbuiten.

Teacher leadership vereist dat scholen en schoolleiders leiderschap delen. Van leraren wordt dan weer verwacht dat zij deze vorm van leiderschap leren herkennen, vertalen naar handelen en anderen daarbij betrekken. Leiderschap van leraren komt pas tot wasdom als leraren inzicht krijgen in verander- en implementatieprocessen, samenwerkingsverbanden en niet in de laatste plaats in de eigen kwaliteiten, valkuilen en patronen.

Deze leergang wordt in nauwe samenwerking verzorgd door de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool IPABO.

Doelen
Doelen
  • Ontwikkelen van persoonlijk leiderschap
  • Ontwikkelen van een professionele identiteit als teacher leader
  • Vergroten van het vermogen om onderwijsontwikkeling en innovatie te initiëren en  duurzaam te implementeren
  • Ontwikkelen van een visie op en handvatten voor het versterken van een cultuur van gedeeld leiderschap op scholen
  • Ontwikkelen van een netwerk van collega’s die met vergelijkbare processen bezig zijn

Daarmee leidt de leergang tot de volgende opbrengsten:

  • Op persoonlijk niveau: persoonlijke ontwikkeling en rolontwikkeling
  • Op schoolniveau: verbetering van kansen van leerlingen en een bijdrage aan een cultuur van gedeeld leiderschap binnen de school
  • Op bovenschools niveau: deelbare producten die anderen binnen de eigen school, het eigen bestuur of het onderwijs kunnen inspireren
Doelgroep
Doelgroep

De doelgroep bestaat uit leraren die in het basis- of voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs werken. Die 3 jaar of meer onderwijservaring hebben. En die met 2 andere collega’s uit hun school of bestuur de ambitie hebben om hun leiderschap te ontwikkelen; bij te dragen aan de ontwikkeling van hun school; en om daar collega’s in mee te nemen. Zij koppelen hun persoonlijke ontwikkelvraag aan een ambitie voor hun team en hun school.

Omvang
Omvang

Richtlijn: Het programma bestaat uit 6 werkbijeenkomsten van  9.30-16.30 (januari-mei 2024). Naast de gezamenlijke bijeenkomsten werken we in leerteams en met een digitale leeromgeving. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, intervisie, onderzoeken en het houden van een eindpresentatie.

In totaal zijn er 112 studiebelastingsuren.

Investering
Investering

De kosten bedragen € 1.490,-.

Toelatingseisen
Toelatingseisen

De intake vindt plaats op de eigen school in een groepsgesprek met de kandidaten en de leidinggevende. De datum wordt vastgesteld na aanleveren van de aanmeldingsformulieren.

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Oudercommunicatie

Image about: modulair

Communiceren met ouders is een belangrijke taak van leraren op de basisschool. Ouders zijn betrokken bij het onderwijs zoals leraren betrokken zijn bij de opvoeding van kinderen. Maar soms staan bepaalde barrières een goed gesprek in de weg. In deze module ontwikkel je een stevige basis voor de communicatie met ouders.

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Je oefent oudergesprekken, leert hoe je presentaties geeft aan ouders en schriftelijk met hen communiceert. Daarnaast onderzoek je met een team de oudercommunicatie op de school.

Goede gesprekken voeren met ouders is van essentieel belang in je werk als leraar. Het is ook een vaardigheid waarin je routine moet krijgen. In deze module krijg je ruimschoots de gelegenheid om die op te bouwen. Met medecursisten oefen je in gesprekken voeren met ouders. Je maakt hier video-opnamen van en op basis daarvan geef je elkaar feedback. Vervolgens ga je hier weer mee aan de slag.

Daarnaast ga je je bekwamen in het geven van zakelijke presentaties. Je verdiept je met een studiegroepje in alle communicatie die een school voert met ouders. Om te onderzoeken hoe die communicatie door alle partijen wordt ervaren, doe je interviews met de directeur, met leraren en met ouders. Je analyseert hoe leraren op verschillende scholen communiceren met ouders en hoe ouders worden betrokken bij het onderwijs op school.

 

doelgroep
doelgroep

Deze module is bedoeld voor onderwijsassistenten en onderwijsondersteuners die zich verder willen bekwamen in het voeren van gesprekken met ouders. We werken (onder andere) met casussen waarop wordt gereflecteerd

omvang
omvang

28 studiebelastingsuren.

investering
investering

Module met een certificaat van deelname: €495,-.

certificering
certificering

Je ontvangt een bewijs van deelname.

periode
periode

Lesdagen en lestijden in overleg

literatuur
literatuur

Bolks, T. (2015). Professioneel communiceren met ouders. Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers.

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Opleider Handschriftonderwijs en schrifteducatie

Image about: hybride
Image about: incompany
Image about: modulair

Leren schrijven is een van de belangrijkste leerprocessen op de basisschool. Vind jij het belangrijk dat pabostudenten zich bekwamen in het geven van goed handschriftonderwijs? Na deze opleiding kun jij ze dat leren. Je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het handschriftonderwijs en hebt je eigen handschrift geperfectioneerd.

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Schrijven met de hand: studies wijzen uit dat het bevorderlijk is voor letterherkenning, lezen en het schrijven van teksten. Daarom is het van essentieel belang om in alle groepen van de basisschool aandacht te besteden aan het vak handschriftonderwijs. Ook bij leerlingen in het voortgezet onderwijs en bij studenten is schrijven met de hand goed voor het geheugen en de omgang met taal en andere vakken. Handschriftonderwijs gaat dan ook niet alleen over schrijfvaardigheden, maar ook over motoriek, kennis van letters, gebruik van materialen en cultuur.

Als lerarenopleider Handschriftonderwijs en schrifteducatie (H&S) verzorg je de kennis- en vaardighedenmodules op een pabo. Je krijgt inzicht in het vakdidactisch model en besteedt aandacht aan de communicatieve, intern-reflectieve en expressieve-esthetische functie.

Vakken

  • Didactiek/ theorie
  • Vaardigheden (methodisch verbonden schrift en blokschrift, lerarenhandschrift, schrijven op papier en (digi)bord, sierschrift)
  • Letterkennis
  • Visieontwikkeling
  • Kennis van de praktijk
  • Kennis van schrijfmethodes en typemethodes
  • Voortgezet onderwijs als doorgaande lijn
  • Geschiedenis van het schrift

Doelen
Doelen

De opleiding is ingedeeld in kennis- en vaardighedenmodules, waarbij je het geleerde direct in de praktijk toepast.

  • Je werkt aan je eigen vaardigheden. Het niveau moet uitstijgen boven het niveau van de pabostudent.
  • Je doceert de theorie en didactiek van het vak handschriftonderwijs op een pabo en bent in staat studenten te begeleiden bij hun eigen vaardigheid.
  • Je hebt kennis van de leerlijn in het basisonderwijs en voert in de praktijk verschillende opdrachten uit. Je zorgt zelf voor een werkplek waar je in alle bouwen een les verzorgt, kinderen begeleidt en observaties doet. Op grond van de opgedane theoretische en praktische kennis ontwikkel je een visie.
Doelgroep
Doelgroep

Opleiders aan een lerarenopleiding die handschriftonderwijs (gaan) verzorgen en niet in het bezit zijn van de MO-akte schrijven of de post-hbo-opleiding Schrijven met Pen en Toets niet hebben afgerond.

Omvang
Omvang

Alle lessen vinden online plaats, omdat we het hele land bedienen: van Groningen tot Maastricht en van Rotterdam tot Hengelo. Uiteraard zorgen wij ervoor dat je toch een band krijgt met jouw medecursisten. De startbijeenkomst vindt plaats op de Hogeschool IPABO in Amsterdam, waar je de andere cursisten zult ontmoeten. Daarnaast wordt er half december en begin maart een fysieke bijeenkomst georganiseerd.

Je volgt wekelijks online bijeenkomsten op woensdagen van 15.00-19.00. Naast de gezamenlijke bijeenkomsten is er extra aanbod; werk je samen met andere cursisten aan een opdracht; is er tijd voor zelfstudie en een tutorial; en worden er vragenuurtjes ingepland.

De totale studietijd bedraagt 644 SBU, maar is afhankelijk van jouw beginsituatie en het niveau van jouw eigenvaardigheid. Het oefenen van de eigen vaardigheid is voor een groot deel zelfstudie.

Investering
Investering

De kosten per cursist zijn € 3.995,-. De kosten voor boeken en materialen bedragen ongeveer € 250,-.

Toelatingseisen
Toelatingseisen
  • Je bent in het bezit van een hbo-bachelordiploma
  • Je werkt op een lerarenopleiding
  • Je werkt in het basis-, voortgezet of beroepsonderwijs
  • Je kunt aantonen dat jouw kennis en kunde voldoen aan één van bovengenoemde eisen.
  • Je hebt een geschikte leer- of werkplek waar je de theorie in praktijk kunt brengen en opdrachten kunt uitvoeren.
Certificering
Certificering

Elke module wordt afgesloten met een toets, zowel voor de theorie als voor de vaardigheden. De toetsing vindt op verschillende manieren plaats. Denk hierbij aan een presentatie, tonen van vaardigheden, een professioneel gesprek, een verslag inleveren, enz.

Na een succesvolle afronding van deze opleiding ontvang je het post-hbo diploma Opleider Handschriftonderwijs & schrifteducatie.

Aanmelden online voorlichting 20 maart, 16:00 - 17:00 uur

"*" geeft vereiste velden aan

Naam

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur