IPABO is gesloten van 17 t/m 19 februari. Op 20 feb is Alkmaar open, op 21 feb Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Differentiëren bij Wetenschap en technologie

Differentiëren bij Wetenschap en technologie
Welke individuele verschillen tussen leerlingen spelen een rol bij W&T-onderwijs en hoe kun je hier als leerkracht het beste mee omgaan? Deze vragen staan centraal in het promotieonderzoek van Tessa Slim naar differentiatie in het W&T-onderwijs.
Het creëren van een optimale W&T-leeromgeving voor iedere leerling is enerzijds belangrijk om leerlingen op vroege leeftijd te enthousiasmeren voor W&T, zodat meer leerlingen (waaronder meisjes) later zullen kiezen voor een W&T-carrière. Anderzijds zijn vaardigheden die bij W&T-onderwijs aan bod komen, zoals probleemoplossend vermogen of kritisch denken, voor iedere leerling van belang.
In dit promotieonderzoek o.l.v. Maartje Raijmakers (Vrije Universiteit), Anna Hotze (IPABO) en Johanna van Schaik (Radboud Universiteit) wordt middels vier deelstudies, naar zowel de leerling als de (aankomende) leerkracht, meer inzicht verschaft in hoe het W&T-onderwijs beter kan aansluiten op de onderwijsbehoeften van iedere leerling.
Instellingen
Publicaties
Taal en W&T – Hoe combineer je dat?
Hotze, A. (2023).Taal en W&T-hoe combineer je dat? In: Dekker, S., Krause, H. & Van Baren-Nawrocka (Red.). Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Koning, Kinderen redden? En Magnetische knopen. Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.
STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk
Van der Zee, S., Bredeweg, B., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Keijzer, R., Kruiskamp, M., Nieveen, N., Muller – van der Molen, A., Pennink, D., Pijls, M., & Poortman, C. (2023). STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44(2), 21-36.
Netwerkleren in Teacher Learning Groups
Hebing, R., Hotze, A., Mentink, R., Vrieling-Teunter, E. (2023). Netwerkleren in Teacher Learning Groups: ‘Ontwerpgerichte aanpak’ en ‘Diversiteit en gelijkwaardigheid’ als voorbeelden van ontwerpprincipes voor het pabo-curriculum. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 44(3).