Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Met toekomstmakers digitale geletterdheid inbedden in het curriculum
Met toekomstmakers digitale geletterdheid inbedden in het curriculum
Dit project wordt gesubsidieerd door Expertisecentrum Wetenschap en Techniek Noord Holland (EWT-NH) en is een samenwerking tussen basisschool OBS De Stap (Stichting OpSpoor), Hogeschool IPABO, en de Vrije Universiteit.
Op basisschool OBS De Stap is een technieklab opgezet waar moderne ICT-middelen onderdeel van uitmaken. Het doel is om middels het Technieklab, digitale geletterdheid (waaronder Computational thinking) en onderzoekend en ontwerpend leren schoolbreed en verbonden met het dagelijks curriculum in te zetten. Samen met onderzoekers van hogeschool IPABO zullen leerkrachten en leerlingen, de zogenaamde toekomstmakers, van het kernteam middels ontwerpgericht onderzoek, lessen gaan ontwikkelen waarbij digitale geletterdheid gekoppeld zal worden aan lessen uit het dagelijkse curriculum
Instellingen
Publicaties
Taal en W&T – Hoe combineer je dat?
Hotze, A. (2023).Taal en W&T-hoe combineer je dat? In: Dekker, S., Krause, H. & Van Baren-Nawrocka (Red.). Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Koning, Kinderen redden? En Magnetische knopen. Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.
STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk
Van der Zee, S., Bredeweg, B., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Keijzer, R., Kruiskamp, M., Nieveen, N., Muller – van der Molen, A., Pennink, D., Pijls, M., & Poortman, C. (2023). STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44(2), 21-36.
Netwerkleren in Teacher Learning Groups
Hebing, R., Hotze, A., Mentink, R., Vrieling-Teunter, E. (2023). Netwerkleren in Teacher Learning Groups: ‘Ontwerpgerichte aanpak’ en ‘Diversiteit en gelijkwaardigheid’ als voorbeelden van ontwerpprincipes voor het pabo-curriculum. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 44(3).