IPABO is gesloten van 17 t/m 19 februari. Op 20 feb is Alkmaar open, op 21 feb Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Lectorale rede. Wetenschap en technologie in het basisonderwijs.
Lectorale rede. Wetenschap en technologie in het basisonderwijs.
Hotze, A. (2018). Lectorale rede. Wetenschap en technologie in het basisonderwijs.
In de rede wordt ingegaan op de vraag waarom het zo moeilijk is om Wetenschap en technologie (W&T) in het curriculum van de basisschool te verankeren en wat ervoor nodig is om dit te laten slagen. Hierbij wordt uiteen gezet wat het domein W&T inhoudt, wat er de afgelopen jaren gebeurd is om het te implementeren en wat hiervan de opbrengsten zijn. Daarna wordt beschreven hoe W&T er in de klas uitziet, de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren en de rol van de leerkracht hierin. Hierin worden dilemma’s benoemd waar de leerkracht voor staat en handreikingen gedaan voor oplossingen. Vervolgens wordt beschreven welke rol het lectoraat speelt en kan spelen bij het vormgeven van goed W&T-onderwijs. Hierbij wordt uiteen gezet wat het domein W&T inhoudt, wat er de afgelopen jaren gebeurd is om het te implementeren en wat hiervan de opbrengsten zijn. Daarna wordt beschreven hoe W&T er in de klas uitziet, de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren en de rol van de leerkracht hierin. Hierin worden dilemma’s benoemd waar de leerkracht voor staat en handreikingen gedaan voor oplossingen. Vervolgens wordt beschreven welke rol het lectoraat speelt en kan spelen bij het vormgeven van goed W&T-onderwijs.
Gerelateerde publicaties
Taal en W&T – Hoe combineer je dat?
Hotze, A. (2023).Taal en W&T-hoe combineer je dat? In: Dekker, S., Krause, H. & Van Baren-Nawrocka (Red.). Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Koning, Kinderen redden? En Magnetische knopen. Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.
STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk
Van der Zee, S., Bredeweg, B., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Keijzer, R., Kruiskamp, M., Nieveen, N., Muller – van der Molen, A., Pennink, D., Pijls, M., & Poortman, C. (2023). STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44(2), 21-36.
Netwerkleren in Teacher Learning Groups
Hebing, R., Hotze, A., Mentink, R., Vrieling-Teunter, E. (2023). Netwerkleren in Teacher Learning Groups: ‘Ontwerpgerichte aanpak’ en ‘Diversiteit en gelijkwaardigheid’ als voorbeelden van ontwerpprincipes voor het pabo-curriculum. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 44(3).