IPABO maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

IPABO is gesloten van 17 t/m 19 februari. Op 20 feb is Alkmaar open, op 21 feb Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.

Lectorale rede. Wetenschap en technologie in het basisonderwijs.

Hotze, A. (2018). Lectorale rede. Wetenschap en technologie in het basisonderwijs.

In de rede wordt ingegaan op de vraag waarom het zo moeilijk is om Wetenschap en technologie (W&T) in het curriculum van de basisschool te verankeren en wat ervoor nodig is om dit te laten slagen. Hierbij wordt uiteen gezet wat het domein W&T inhoudt, wat er de afgelopen jaren gebeurd is om het te implementeren en wat hiervan de opbrengsten zijn. Daarna wordt beschreven hoe W&T er in de klas uitziet, de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren en de rol van de leerkracht hierin. Hierin worden dilemma’s benoemd waar de leerkracht voor staat en handreikingen gedaan voor oplossingen. Vervolgens wordt beschreven welke rol het lectoraat speelt en kan spelen bij het vormgeven van goed W&T-onderwijs. Hierbij wordt uiteen gezet wat het domein W&T inhoudt, wat er de afgelopen jaren gebeurd is om het te implementeren en wat hiervan de opbrengsten zijn. Daarna wordt beschreven hoe W&T er in de klas uitziet, de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren en de rol van de leerkracht hierin. Hierin worden dilemma’s benoemd waar de leerkracht voor staat en handreikingen gedaan voor oplossingen. Vervolgens wordt beschreven welke rol het lectoraat speelt en kan spelen bij het vormgeven van goed W&T-onderwijs.

Scroll to top