Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Taal in de W&T-les. Denken over W&T vraagt om een talige aanpak.
Taal in de W&T-les. Denken over W&T vraagt om een talige aanpak.
Louman, E., Hotze, A., Gijsel, M., Smit, J., Laar, M. van (2017). Taal in de W&T-les. Denken over W&T vraagt om een talige aanpak. JSW, 101(7), 32-35
In dit artikel beschrijven we de resultaten van het Taal en Techniek-project (TET-project). In het TET-project hebben leerkrachten en docent-onderzoekers gezamenlijk taalgerichte lessen ontworpen over drijven & zinken, geluid en balans op basis van de methode Maakkunde van NEMO. Door tijdens de voorbereiding van W&T-lessen expliciet aandacht te besteden aan de beoogde W&T-inzichten én de taal die daarvoor nodig is, kunnen leerkrachten zowel het denken van leerlingen als hun taalontwikkeling bevorderen. We gaan in op de stappen die je als leerkracht kunt zetten om taalgerichte W&T-lessen voor te bereiden. Ook laten we een voorbeeld zien aan de hand van het thema balans.
Louman_Hotze_Gijsel_Smit_Laar_Taal_in_de_Wetenschap_en_Technologie_les
Gerelateerde publicaties
Taal en W&T – Hoe combineer je dat?
Hotze, A. (2023).Taal en W&T-hoe combineer je dat? In: Dekker, S., Krause, H. & Van Baren-Nawrocka (Red.). Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Koning, Kinderen redden? En Magnetische knopen. Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.
STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk
Van der Zee, S., Bredeweg, B., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Keijzer, R., Kruiskamp, M., Nieveen, N., Muller – van der Molen, A., Pennink, D., Pijls, M., & Poortman, C. (2023). STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44(2), 21-36.
Netwerkleren in Teacher Learning Groups
Hebing, R., Hotze, A., Mentink, R., Vrieling-Teunter, E. (2023). Netwerkleren in Teacher Learning Groups: ‘Ontwerpgerichte aanpak’ en ‘Diversiteit en gelijkwaardigheid’ als voorbeelden van ontwerpprincipes voor het pabo-curriculum. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 44(3).