
Schoolleider Basisbekwaam
Heb jij de ambitie om leidinggevende te worden binnen het po, vo of mbo? Leer de basisvaardigheden om als schoolleider aan de slag te gaan.
Van leraren wordt steeds meer verwacht dat ze de leiding nemen bij de ontwikkeling van onderwijs. Ze moeten ook invloed uitoefenen op zaken die hun eigen klas of hun eigen vak overstijgen. Tijdens het traject Leiderschap van leraren ontwikkel en onderzoek je samen met collega’s van andere scholen leiderschap rondom onderwijsontwikkeling en veranderprocessen.
Je krijgt de unieke kans om gelijktijdig een persoonlijk leiderschapstraject én een traject gericht op schoolontwikkeling te doorlopen. Deze leergang is al twee keer succesvol aangeboden voor leraren in het voortgezet onderwijs. Nu wordt deze ook aangeboden voor leraren in het basisonderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Leiderschap van leraren, ook wel teacher leadership, kan veel verschillende vormen aannemen. Het kan gaan om leiderschap vanuit een formele positie; denk aan de taken van een taalcoördinator, bouwcoördinator of schoolopleider. Maar het kan ook gaan om leiderschap vanuit een informele positie, waarbij leraren ideeën, ondersteuning of advies geven over het eigen team, de eigen school, het bestuur, maar ook daarbuiten.
Teacher leadership vereist dat scholen en schoolleiders leiderschap delen. Van leraren wordt dan weer verwacht dat zij deze vorm van leiderschap leren herkennen, vertalen naar handelen en anderen daarbij betrekken. Leiderschap van leraren komt pas tot wasdom als leraren inzicht krijgen in verander- en implementatieprocessen, samenwerkingsverbanden en niet in de laatste plaats in de eigen kwaliteiten, valkuilen en patronen.
Deze leergang wordt in nauwe samenwerking verzorgd door de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool IPABO.
Daarmee leidt de leergang tot de volgende opbrengsten:
De doelgroep bestaat uit leraren die in het basis- of voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs werken. Die 3 jaar of meer onderwijservaring hebben. En die met 2 andere collega’s uit hun school of bestuur de ambitie hebben om hun leiderschap te ontwikkelen; bij te dragen aan de ontwikkeling van hun school; en om daar collega’s in mee te nemen. Zij koppelen hun persoonlijke ontwikkelvraag aan een ambitie voor hun team en hun school.
Richtlijn: Het programma bestaat uit 6 werkbijeenkomsten van 9.30-16.30 (januari-mei 2024). Naast de gezamenlijke bijeenkomsten werken we in leerteams en met een digitale leeromgeving. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, intervisie, onderzoeken en het houden van een eindpresentatie.
In totaal zijn er 112 studiebelastingsuren.
De kosten bedragen € 1.490.
De intake vindt plaats op de eigen school in een groepsgesprek met de kandidaten en de leidinggevende. De datum wordt vastgesteld na aanleveren van de aanmeldingsformulieren.
Ben Snoeijink helpt al meer dan tien jaar onze
cursisten hun volgende carrièrestap te zetten.
Ben jij die leidinggevende professional van buiten het onderwijs die de ambitie heeft om door te groeien tot basisschooldirecteur? Volg dan de zij-instroomopleiding Directeur Basisonderwijs.
Binnen het onderwijs bestaat op dit moment een tekort aan leidinggevenden. Er is behoefte aan mensen met leidinggevende kwaliteiten, ook vanuit andere sectoren, om door te groeien tot basisschooldirecteur. Professionals met relevante leidinggevende ervaring binnen andere sectoren kunnen onder bepaalde voorwaarden een leidinggevende functie verwerven binnen het onderwijs. Het volgen van de zij-instroomopleiding stelt je in staat om als schooldirecteur effectief leiding te geven binnen het basisonderwijs.
Je werkt aan het vertalen van leiderschapsthema’s naar het onderwijs (zoveel mogelijk praktijkgericht). We werken met leerlijnen (zie hieronder). Je wordt zowel begeleid vanuit de opleiding alsook (in overleg) door een coach op de werkplek. Verder vorm je met een aantal medecursisten een leerteam.
Het programma van de opleiding bestaat uit de volgende leerlijnen:
En de doorlopende leerlijnen:
En een verdieping (onderwijskundig deel) van de volgende leerlijnen:
Je start de opleiding met een intake en een oriëntatie op een school van minimaal drie dagen. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor werkplekleren. Een werkplek of stageplek is noodzakelijk om praktijkervaring op te doen (wij kunnen daarin eventueel bemiddelen). In de leerlijnen is er aandacht voor literatuur, onderzoek en persoonlijk leiderschap. Daarnaast voer je praktijkopdrachten uit die de bouwstenen zijn voor de uitwerkingen en presentatie waarmee de opleiding wordt afgesloten.
De opleiding is bedoeld voor zij-instromers die:
De opleiding duurt één jaar en omvat 560 uur studietijd (bestaande uit contacttijd, literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, onderzoek en het maken van een portfolio).
De opleiding kost € 9.925 (de arrangementskosten zijn hierbij inbegrepen). Financiering vanuit de regionale schoolbesturen is mogelijk.
Een intakegesprek maakt deel uit van de plaatsingsprocedure. Hierin wordt bekeken of je voldoet aan de eisen met betrekking tot vooropleiding en werkervaring.
Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma Vakbekwaam Schoolleider. Met dit diploma kun je je, wanneer je een functie hebt als directeur in het primair onderwijs, laten registreren als Registerdirecteur Onderwijs.
Cursusdagen: 09.00-16.00
Introductiedeel (dagdelen):
Vakbekwaam-deel:
Verdiepingsdeel (onderwijskundig):
Periode 4-16 september 2022 (oriëntatie minimaal 3 dagen)
Ben Snoeijink helpt al meer dan tien jaar onze
cursisten hun volgende carrièrestap te zetten.
Goede schoolleiders lopen voorop bij vernieuwingen, hebben zelfkennis en inspireren anderen. Als directeur van een onderwijsorganisatie moet je je meer dan ooit bezighouden met politieke invloeden; samenwerking; positionering; krimp en groei; innovatie; en exploitatie. Om successen te boeken moet je bedrijfsmatig, ondernemend en naar buiten gericht leiderschap tonen. Daarnaast wil je een lerende organisatie ontwikkelen en innovaties initiëren. Een brede kennis en een waaier aan vaardigheden zijn vereist.
Naast persoonlijk leiderschap lopen praktijkgericht onderzoek en werplekopdrachten met eigen praktijkcasussen als een rode draad door de opleiding. Kom erachter of deze opleiding iets voor jou is en ga het gesprek aan met Ben Snoeijink, nascholingscoördinator van Hogeschool IPABO.
Tijdens de opleiding Schoolleider Vakbekwaam ga je niet alleen aan de slag met jouw onderwijskundige leiderschap, maar ook met onderwerpen als strategische beleidsvoering, ondernemerschap, innovatie en financiële bedrijfsvoering. Je leert succesvol te opereren als een allround en innovatief schoolleider met kennis van de eigen competenties en een nieuwsgierige blik naar buiten.
De opleiding begint met een online ontwikkelassessment. Dit is géén toelatingsassessment. Het assessment brengt jouw competenties en drijfveren in beeld. Op basis van de uitkomsten formuleer je persoonlijke leerdoelen waaraan je wilt werken tijdens het opleidingstraject. De opleiding biedt relevante literatuur en theoretische achtergrond, maar is vooral praktisch ingericht.
Je krijgt les van ervaren docenten, die vaak zelf ook werkzaam zijn als leidinggevende binnen het onderwijs. Daarnaast is leren van elkaar ook een belangrijk element binnen de opleiding. Je werkt in kleinere leerteams, waarbij je elkaar feedback geeft op praktijkvoorbeelden. Tijdens de opleidingsbijeenkomsten presenteer je regelmatig je bevindingen. Binnen de leerteams vindt ook intervisie plaats.
Voor de contactbijeenkomsten bestudeer je zelfstandig de leerstof. Je formuleert leervragen voor deze bijeenkomsten en deelt jouw ervaringen en inzichten met de docent en de andere deelnemers. Met docenten en mededeelnemers kun je op niveau sparren over ontwikkelingen binnen je organisatie en je vakgebied.
Maar je gaat ook tot actie over. Je zoekt naar nieuwe paden, neemt risico’s en experimenteert. Dit is ‘action learning’: je leert door te doen en te ervaren. Daarbij reflecteer je systematisch op je eigen prestaties op de werkvloer.
Er zijn diverse bijeenkomsten, waarbij je in groepen werkt. Daarnaast neem je een deel van de leerstof tot je via ‘social learning’, binnen je eigen organisatie en de online community van onze digitale leeromgeving. Hiermee sluiten we aan bij de wensen van de lerende in de 21e eeuw. Je voert regie over je eigen leerproces en neemt zelf verantwoordelijkheid voor jouw leren. Waar, wanneer en met wie je dat wilt.
Tijdens de opleiding Schoolleider Vakbekwaam ga je niet alleen aan de slag met jouw onderwijskundige leiderschap, maar ook met onderwerpen als strategische beleidsvoering, ondernemerschap, innovatie en financiële bedrijfsvoering. Je leert succesvol te opereren als een allround en innovatief schoolleider met kennis van de eigen competenties en een nieuwsgierige blik naar buiten.
De opleiding is bedoeld voor directeuren, locatieleiders en teamleiders uit het primair en voortgezet onderwijs die zich verder willen professionaliseren als vakbekwaam leidinggevende.
Richtlijn: 1 tweedaagse en 8 dagen en 2 dagdelen in 1 jaar.
De opleiding duurt 10 maanden en heeft een studiebelasting van 448 uur. Naast de gezamenlijke bijeenkomsten werken we in leerteams en met een digitale leeromgeving. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, intervisie, onderzoeken en het houden van een eindpresentatie.
Opleidingskosten €6.295 en arrangementskosten €430. Voor de kosten ontvang je bij aanvang van de opleiding een factuur. Dit is exclusief de kosten voor de leermiddelen. In de opleiding maken we gebruik van aanbevolen literatuur en werken we met een digitale omgeving.
Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma Vakbekwaam Schoolleider. Met dit diploma Schoolleider Vakbekwaam kun je, wanneer je ook daadwerkelijk functioneert als directeur, je laten registreren in het schoolleidersregister als Directeur Primair Onderwijs (DPO).
Cursusdagen, 9.00-16.00:
Ben Snoeijink helpt al meer dan tien jaar onze
cursisten hun volgende carrièrestap te zetten.
Heb jij de ambitie om leidinggevende te worden binnen het po, vo of mbo? Met de managementopleiding Schoolleider Basisbekwaam leer je de basisvaardigheden om als schoolleider aan de slag te gaan.
Goede schoolleiders lopen voorop bij vernieuwingen, hebben zelfkennis en inspireren anderen. Naast persoonlijk leiderschap lopen praktijkgericht onderzoek en werkplekopdrachten met eigen praktijkcasussen als rode draad door de opleiding.
De opleiding Schoolleider Basisbekwaam richt zich op ontluikend leiderschap op het niveau van bouwcoördinatoren, sectiehoofden, teamleiders en adjunct-directeuren. Als toekomstig schoolleider verwerf je de basisvaardigheden om als leidinggevende te werken binnen het po, vo en mbo. Je leert de taal verstaan van management en leiderschap. Je maakt kennis met de inhoudelijke en beheersmatige aspecten van het leiderschap. Collega’s leer je te ondersteunen in hun werk en te begeleiden bij hun functioneren in een team.
De opleiding bestaat uit de onderdelen verandermanagement, onderwijsorganisatie, coachen en communicatie. De inhoud is gericht op het ontwikkelen van een visie op onderwijs waarbij jouw persoonlijke leiderschap centraal staat. Vervolgens leer je deze visie vorm te geven bij het inrichten van de onderwijsorganisatie en het leidinggeven aan individuele leraren en teams. De theoretische kennis wordt voortdurend getoetst aan de praktijk. Je gaat oefenen met eigen praktijkcasussen, zodat je het geleerde meteen concreet kunt toepassen.
De opleiding begint met een online ontwikkelassessment. Dit is géén toelatingsassessment. Het assessment brengt jouw competenties en drijfveren in beeld. Op basis van de uitkomsten formuleer je persoonlijke leerdoelen waaraan je wilt werken tijdens het opleidingstraject. De opleiding biedt relevante literatuur en theoretische achtergrond, maar is vooral praktisch ingericht.
Je krijgt les van ervaren docenten die vaak zelf ook werkzaam zijn als leidinggevende binnen het onderwijs. Daarnaast is leren van elkaar ook een belangrijk element binnen de opleiding. Je werkt in kleinere leerteams, waarin je elkaar feedback geeft op praktijkvoorbeelden. Tijdens de opleidingsbijeenkomsten presenteer je regelmatig je bevindingen. Binnen de leerteams vindt ook intervisie plaats.
Voor de contactbijeenkomsten bestudeer je zelfstandig de leerstof. Je formuleert leervragen voor deze bijeenkomsten en deelt jouw ervaringen en inzichten met de docent en de andere deelnemers. Met hen kun je op niveau sparren over ontwikkelingen binnen je organisatie en je vakgebied.
Je gaat ook tot actie over. Je zoekt naar nieuwe paden, neemt risico’s en experimenteert. Dit is ‘action learning’: je leert door te doen en te ervaren. Daarbij reflecteer je systematisch op je eigen prestaties op de werkvloer.
Er zijn diverse bijeenkomsten, waarbij je in groepen werkt. Daarnaast neem je een deel van de leerstof tot je via ‘social learning’, binnen je eigen organisatie en de online community van onze digitale leeromgeving. Hiermee sluiten we aan bij de wensen van de lerende in de 21e eeuw. Je voert regie over je eigen leerproces en neemt zelf verantwoordelijkheid voor jouw leren. Waar, wanneer en met wie je dat wilt.
Tijdens de opleiding Schoolleider Basisbekwaam ga je aan de slag om een ondernemende en innovatieve onderwijsleider te worden. Vanuit je eigen visie en strategische doelstellingen kun je leidinggeven aan het onderwijsproces. Je toetst de effectiviteit en kwaliteit van je school en adviseert waar nodig bij mogelijke verbeteringen.
De opleiding is bedoeld voor leraren, intern begeleiders, bouwcoördinatoren, teacher leaders, sectiehoofden, locatieleiders en teamleiders uit zowel het po, vo als mbo.
Richtlijn: 1 tweedaagse en 8 dagen en 2 dagdelen in 1 jaar.
De opleiding duurt 10 maanden en heeft een studiebelasting van 420 uur. Naast de gezamenlijke bijeenkomsten werken we in leerteams en met een digitale leeromgeving. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, intervisie, onderzoek en het houden van een eindpresentatie.
De opleiding kost €5.295 en de arrangementskosten zijn €430. Voor de kosten ontvang je bij aanvang van de opleiding een factuur. Dit is exclusief de kosten voor de leermiddelen. Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. Opleidingskosten zijn vrijgesteld van btw. In de opleiding maken we gebruik van aanbevolen literatuur en werken we met een digitale omgeving.
Om aan deze opleiding deel te kunnen nemen, moet je voldoen aan de volgende eisen:
Op basis van relevante werkervaring, jouw huidige rol in de organisatie, eerder behaalde onderdelen van middenmanagement (teacher leader) of andere relevante master- en/of leiderschapsopleidingen bestaat de mogelijkheid om de opleiding meer op maat te doorlopen.
Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma Schoolleider Basisbekwaam.
Met het diploma Schoolleider Basisbekwaam kun je je registreren als register adjunct-directeur onderwijs (RADO) bij het Schoolleidersregister po. Werk je in het vo, dan kun je je registreren in het Schoolleidersregister vo. De beroepsgroep in het mbo kent op dit moment (nog) geen register.
Cursusdagen, 09.00-16.00:
Ben Snoeijink helpt al meer dan tien jaar onze
cursisten hun volgende carrièrestap te zetten.