Header image

Leiderschap van leraren

Image about: hybride
Image about: incompany
Image about: modulair

Van leraren wordt steeds meer verwacht dat ze de leiding nemen bij de ontwikkeling van onderwijs. Ze moeten ook invloed uitoefenen op zaken die hun eigen klas of hun eigen vak overstijgen. Tijdens het traject Leiderschap van leraren ontwikkel en onderzoek je samen met collega’s van andere scholen leiderschap rondom onderwijsontwikkeling en veranderprocessen.

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Je krijgt de unieke kans om gelijktijdig een persoonlijk leiderschapstraject én een traject gericht op schoolontwikkeling te doorlopen. Deze leergang is al twee keer succesvol aangeboden voor leraren in het voortgezet onderwijs. Nu wordt deze ook aangeboden voor leraren in het basisonderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Leiderschap van leraren, ook wel teacher leadership, kan veel verschillende vormen aannemen. Het kan gaan om leiderschap vanuit een formele positie; denk aan de taken van een taalcoördinator, bouwcoördinator of schoolopleider. Maar het kan ook gaan om leiderschap vanuit een informele positie, waarbij leraren ideeën, ondersteuning of advies geven over het eigen team, de eigen school, het bestuur, maar ook daarbuiten.

Teacher leadership vereist dat scholen en schoolleiders leiderschap delen. Van leraren wordt dan weer verwacht dat zij deze vorm van leiderschap leren herkennen, vertalen naar handelen en anderen daarbij betrekken. Leiderschap van leraren komt pas tot wasdom als leraren inzicht krijgen in verander- en implementatieprocessen, samenwerkingsverbanden en niet in de laatste plaats in de eigen kwaliteiten, valkuilen en patronen.

Deze leergang wordt in nauwe samenwerking verzorgd door de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool IPABO.

Doelen
Doelen
  • Ontwikkelen van persoonlijk leiderschap
  • Ontwikkelen van een professionele identiteit als teacher leader
  • Vergroten van het vermogen om onderwijsontwikkeling en innovatie te initiëren en  duurzaam te implementeren
  • Ontwikkelen van een visie op en handvatten voor het versterken van een cultuur van gedeeld leiderschap op scholen
  • Ontwikkelen van een netwerk van collega’s die met vergelijkbare processen bezig zijn

Daarmee leidt de leergang tot de volgende opbrengsten:

  • Op persoonlijk niveau: persoonlijke ontwikkeling en rolontwikkeling
  • Op schoolniveau: verbetering van kansen van leerlingen en een bijdrage aan een cultuur van gedeeld leiderschap binnen de school
  • Op bovenschools niveau: deelbare producten die anderen binnen de eigen school, het eigen bestuur of het onderwijs kunnen inspireren
Doelgroep
Doelgroep

De doelgroep bestaat uit leraren die in het basis- of voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs werken. Die 3 jaar of meer onderwijservaring hebben. En die met 2 andere collega’s uit hun school of bestuur de ambitie hebben om hun leiderschap te ontwikkelen; bij te dragen aan de ontwikkeling van hun school; en om daar collega’s in mee te nemen. Zij koppelen hun persoonlijke ontwikkelvraag aan een ambitie voor hun team en hun school.

Omvang
Omvang

Richtlijn: Het programma bestaat uit 6 werkbijeenkomsten van  9.30-16.30 (januari-mei 2024). Naast de gezamenlijke bijeenkomsten werken we in leerteams en met een digitale leeromgeving. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, intervisie, onderzoeken en het houden van een eindpresentatie.

In totaal zijn er 112 studiebelastingsuren.

Investering
Investering

De kosten bedragen € 1.490,-.

Toelatingseisen
Toelatingseisen

De intake vindt plaats op de eigen school in een groepsgesprek met de kandidaten en de leidinggevende. De datum wordt vastgesteld na aanleveren van de aanmeldingsformulieren.

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Zij-instroomopleiding Directeur Basisonderwijs

Image about: incompany

Ben jij die leidinggevende professional van buiten het onderwijs die de ambitie heeft om door te groeien tot basisschooldirecteur? Volg dan de zij-instroomopleiding Directeur Basisonderwijs.

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Binnen het onderwijs bestaat op dit moment een tekort aan leidinggevenden. Er is behoefte aan mensen met leidinggevende kwaliteiten, ook vanuit andere sectoren, om door te groeien tot basisschooldirecteur. Professionals met relevante leidinggevende ervaring binnen andere sectoren kunnen onder bepaalde voorwaarden een leidinggevende functie verwerven binnen het onderwijs. Het volgen van de zij-instroomopleiding stelt je in staat om als schooldirecteur effectief leiding te geven binnen het basisonderwijs.

Je werkt aan het vertalen van leiderschapsthema’s naar het onderwijs (zoveel mogelijk praktijkgericht). We werken met leerlijnen (zie hieronder). Je wordt zowel begeleid vanuit de opleiding alsook (in overleg) door een coach op de werkplek. Verder vorm je met een aantal medecursisten een leerteam.

Het programma van de opleiding bestaat uit de volgende leerlijnen:

  • richting geven aan de organisatie
  • de organisatie inrichten
  • leidinggeven (aan het onderwijsprogramma)
  • leidinggeven (aan teams)

En de doorlopende leerlijnen:

  • ontwikkeling van persoonlijk leiderschap
  • methoden en technieken van onderzoek

En een verdieping (onderwijskundig deel) van de volgende leerlijnen:

  • de school als lerende professionele gemeenschap
  • de kwaliteit van de school en haar personeel
  • onderwijskundig- en opbrengstgericht werken

Je start de opleiding met een intake en een oriëntatietraject. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor werkplekleren. Een werkplek of stageplek is noodzakelijk om praktijkervaring op te doen (wij kunnen daarin eventueel bemiddelen). In de leerlijnen is er aandacht voor literatuur,  onderzoek en persoonlijk leiderschap. Daarnaast voer je praktijkopdrachten uit die de bouwstenen zijn voor de uitwerkingen en een presentatie waarmee de opleiding wordt afgesloten.

Doelgroep
Doelgroep

De opleiding is bedoeld voor zij-instromers die:

  • een afgeronde hbo- of academische opleiding hebben
  • ervaring hebben met leidinggeven aan professionals in een team
  • graag met leerlingen, ouders en collega’s samenwerken in een school
  • over communicatieve vaardigheden beschikken
  • tijd hebben voor studie en stage
  • een geschikte werkplek hebben (wij kunnen hier ook in bemiddelen)
  • zich willen omscholen tot vakbekwaam leidinggevende binnen het primair onderwijs
Omvang
Omvang

De opleiding omvat een oriëntatietraject en de opleiding en omvat 560 uur studietijd (bestaande uit contacttijd, literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, onderzoek en het maken van een portfolio).

Investering
Investering

De opleiding kost € 9.925,- (de arrangementskosten zijn hierbij inbegrepen).
Een schoolbestuur kan een tegemoetkoming aanvragen voor de kosten van de opleiding, begeleiding en studieverlofkosten van een instromer buiten het onderwijs die schoolleider wil worden: https://www.dus-i.nl/subsidies/instroom-schoolleiders-po-van-buiten-het-onderwijs

Toelatingseisen
Toelatingseisen

Een intakegesprek maakt deel uit van de plaatsingsprocedure. Hierin wordt bekeken of je voldoet aan de eisen met betrekking tot vooropleiding en werkervaring.

Certificering
Certificering

Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma Vakbekwaam Schoolleider. Met dit diploma kun je je, wanneer je een functie hebt als directeur in het primair onderwijs, laten registreren als Registerdirecteur Onderwijs.

Periode
Periode

Cursusdagen: 09.00-16.00

dinsdag 12 maart 2024 Oriëntatie traject bijeenkomst (dagdeel)
dinsdag 23 april 2024 Oriëntatie traject bijeenkomst (dagdeel)
dinsdag 21 mei 2024 Oriëntatie traject bijeenkomst (dagdeel)

periode 3 – 14 september 2024 Oriëntatie (minimaal 3 dagen)
dinsdag 10 september 2024 Intakegesprekken (individueel)
woensdag 11 september 2024 Intakegesprekken (individueel)
dinsdag 17 september 2024 Introductie (dagdeel)
maandag 23 september 2024 Persoonlijk leiderschap en communicatie
dinsdag 24 september 2024 Persoonlijk leiderschap en communicatie
dinsdag 1 oktober 2024 leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 8 oktober 2024 Richting Geven + (Socratische) intervisie
dinsdag 15 oktober 2024 Verdieping (onderwijskundig deel) & leerteams
dinsdag 22 oktober 2024 Richting Geven + Onderzoek
dinsdag 5 november 2024 leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 12 november 2024 Onderwijsorganisatie + (Socratische) intervisie
dinsdag 19 november 2024 Verdieping (onderwijskundig deel) & leerteams
dinsdag 26 november 2024 Onderwijsorganisatie & Financien HRM
dinsdag 10 december 2024 Reservedatum/ leerteams
dinsdag 7 januari 2025 Leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 14 januari 2025 Onderwijsorganisatie & Onderzoek
dinsdag 21 januari 2025 Verdieping (onderwijskundig deel) & leerteams
dinsdag 28 januari 2025 Leiderschap + Verandermanagement
dinsdag 4 februari 2025 Leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 4 maart 2025 Leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 11 maart 2025 Leiderschap + (Socratische) intervisie
dinsdag 18 maart 2025 Verdieping (onderwijskundig deel)
dinsdag 1 april 2025 Leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 8 april 2025 Leiderschap (eventueel met gastdocent)
dinsdag 15 april 2025 leerteams en eventueel voortgangsgesprekken
dinsdag 6 mei 2025 Leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 13 mei 2025 Presentaties en afronden in leerteams (dagdeel)
dinsdag 27 mei 2025 Diplomeren

Aanmelden online voorlichting 6 maart, 15:00 - 16:00 uur

"*" geeft vereiste velden aan

Naam

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Schoolleider Vakbekwaam

Goede schoolleiders lopen voorop bij vernieuwingen, hebben zelfkennis en inspireren anderen. Als directeur van een onderwijsorganisatie moet je je meer dan ooit bezighouden met politieke invloeden; samenwerking; positionering; krimp en groei; innovatie; en exploitatie. Om successen te boeken moet je bedrijfsmatig, ondernemend en naar buiten gericht leiderschap tonen. Daarnaast wil je een lerende organisatie ontwikkelen en innovaties initiëren. Een brede kennis en een waaier aan vaardigheden zijn vereist.

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Meer informatie over de opleiding

Naast persoonlijk leiderschap lopen praktijkgericht onderzoek en werplekopdrachten met eigen praktijkcasussen als een rode draad door de opleiding. Kom erachter of deze opleiding iets voor jou is en ga het gesprek aan met de nascholingscoördinator van Hogeschool IPABO.

Tijdens de opleiding Schoolleider Vakbekwaam ga je niet alleen aan de slag met jouw onderwijskundige leiderschap, maar ook met onderwerpen als strategische beleidsvoering, ondernemerschap, innovatie en financiële bedrijfsvoering. Je leert succesvol te opereren als een allround en innovatief schoolleider met kennis van de eigen competenties en een nieuwsgierige blik naar buiten.

De opleiding begint met een online ontwikkelassessment. Dit is géén toelatingsassessment. Het assessment brengt jouw competenties en drijfveren in beeld. Op basis van de uitkomsten formuleer je persoonlijke leerdoelen waaraan je wilt werken tijdens het opleidingstraject. De opleiding biedt relevante literatuur en theoretische achtergrond, maar is vooral praktisch ingericht.

Je krijgt les van ervaren docenten, die vaak zelf ook werkzaam zijn als leidinggevende binnen het onderwijs. Daarnaast is leren van elkaar ook een belangrijk element binnen de opleiding. Je werkt in kleinere leerteams, waarbij je elkaar feedback geeft op praktijkvoorbeelden. Tijdens de opleidingsbijeenkomsten presenteer je regelmatig je bevindingen. Binnen de leerteams vindt ook intervisie plaats.

Leren vanuit de eigen praktijk

Voor de contactbijeenkomsten bestudeer je zelfstandig de leerstof. Je formuleert leervragen voor deze bijeenkomsten en deelt jouw ervaringen en inzichten met de docent en de andere deelnemers. Met docenten en mededeelnemers kun je op niveau sparren over ontwikkelingen binnen je organisatie en je vakgebied.

Action Learning

Maar je gaat ook tot actie over. Je zoekt naar nieuwe paden, neemt risico’s en experimenteert. Dit is ‘action learning’: je leert door te doen en te ervaren. Daarbij reflecteer je systematisch op je eigen prestaties op de werkvloer.

Social Learning

Er zijn diverse bijeenkomsten, waarbij je in groepen werkt. Daarnaast neem je een deel van de leerstof tot je via ‘social learning’, binnen je eigen organisatie en de online community van onze digitale leeromgeving. Hiermee sluiten we aan bij de wensen van de lerende in de 21e eeuw. Je voert regie over je eigen leerproces en neemt zelf verantwoordelijkheid voor jouw leren. Waar, wanneer en met wie je dat wilt.

Doelen
Doelen

Tijdens de opleiding Schoolleider Vakbekwaam ga je niet alleen aan de slag met jouw onderwijskundige leiderschap, maar ook met onderwerpen als strategische beleidsvoering, ondernemerschap, innovatie en financiële bedrijfsvoering. Je leert succesvol te opereren als een allround en innovatief schoolleider met kennis van de eigen competenties en een nieuwsgierige blik naar buiten.

Doelgroep
Doelgroep

De opleiding is bedoeld voor directeuren, locatieleiders en teamleiders uit het primair en voortgezet onderwijs die zich verder willen professionaliseren als vakbekwaam leidinggevende.

Omvang
Omvang

Richtlijn: 1 tweedaagse en 8 dagen en 2 dagdelen in 10 maanden.

De opleiding heeft een studiebelasting van 448 uur. Naast de gezamenlijke bijeenkomsten werken we in leerteams en met een digitale leeromgeving. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, intervisie, onderzoeken en het houden van een eindpresentatie.

Investering
Investering

Opleidingskosten € 6.295,- en arrangementskosten € 430,-. Voor de kosten ontvang je bij aanvang van de opleiding een factuur. Dit is exclusief de kosten voor de leermiddelen. In de opleiding maken we gebruik van aanbevolen literatuur en werken we met een digitale omgeving.

Toelatingseisen
Toelatingseisen
  • Je bent werkzaam als (adjunct) directeur, locatieleider of teamleider in het basis-, voortgezet of mbo -onderwijs
  • Je hebt ervaring met leidinggeven aan een team of sectie
  • Een ontwikkelassessment en een intakegesprek maken deel uit van de plaatsingsprocedure. Hiermee geef je richting aan de ontwikkelingsdoelen tijdens de opleiding.
Certificering
Certificering

Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma Vakbekwaam Schoolleider. Met dit diploma Schoolleider Vakbekwaam kun je, wanneer je ook daadwerkelijk functioneert als directeur, je laten registreren in het schoolleidersregister als Directeur Primair Onderwijs (DPO).

Periode
Periode

Cursusdagen, 9.00-16.00:
Nadere invulling volgt.

Aanmelden online voorlichting 19 maart, 16:00 - 17:00 uur

"*" geeft vereiste velden aan

Naam

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Schoolleider Basisbekwaam

Heb jij de ambitie om leidinggevende te worden binnen het po, vo of mbo? Met de managementopleiding Schoolleider Basisbekwaam leer je de basisvaardigheden om als schoolleider aan de slag te gaan.

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Goede schoolleiders lopen voorop bij vernieuwingen, hebben zelfkennis en inspireren anderen. Naast persoonlijk leiderschap lopen praktijkgericht onderzoek en werkplekopdrachten met eigen praktijkcasussen als rode draad door de opleiding.

De opleiding Schoolleider Basisbekwaam richt zich op leiderschap op het niveau van bouwcoördinatoren, teamleiders en adjunct-directeuren. Als toekomstig schoolleider verwerf je de basisvaardigheden om als leidinggevende te werken binnen het po, vo en mbo. Je leert de taal verstaan van management en leiderschap. Je maakt kennis met de persoonlijke en inhoudelijke en beheersmatige aspecten van het leiderschap. Collega’s leer je te ondersteunen in hun werk en te begeleiden bij hun functioneren in een team.

De opleiding bestaat uit de onderdelen onderwijskundig leiderschap, verandermanagement, onderwijsorganisatie, coachen en communicatie. De inhoud is gericht op het ontwikkelen van een visie op onderwijs waarbij jouw persoonlijke leiderschap centraal staat. Vervolgens leer je deze visie vorm te geven bij het inrichten van de onderwijsorganisatie en het leidinggeven aan individuele leraren en teams. De theoretische kennis wordt voortdurend getoetst aan de praktijk. Je gaat oefenen met eigen praktijkcasussen, zodat je het geleerde meteen concreet kunt toepassen.

De opleiding begint met een online ontwikkelassessment. Dit is géén toelatingsassessment. Het assessment brengt jouw competenties en drijfveren in beeld. Op basis van de uitkomsten formuleer je persoonlijke leerdoelen waaraan je wilt werken tijdens het opleidingstraject. De opleiding biedt relevante literatuur en theoretische achtergrond, maar is vooral praktisch ingericht.

Je krijgt les van ervaren docenten die vaak zelf ook werkzaam zijn als leidinggevende binnen het onderwijs. Daarnaast is leren van elkaar ook een belangrijk element binnen de opleiding. Je werkt in kleinere leerteams, waarin je elkaar feedback geeft op praktijkvoorbeelden. Tijdens de opleidingsbijeenkomsten presenteer je regelmatig je bevindingen. Binnen de leerteams vindt ook intervisie plaats.

Leren vanuit de eigen praktijk

Voor de contactbijeenkomsten bestudeer je zelfstandig de leerstof. Je formuleert leervragen voor deze bijeenkomsten en deelt jouw ervaringen en inzichten met de docent en de andere deelnemers. Met hen kun je op niveau sparren over ontwikkelingen binnen je organisatie en je vakgebied.

Action Learning

Je gaat ook tot actie over. Je zoekt naar nieuwe paden, neemt risico’s en experimenteert. Dit is ‘action learning’: je leert door te doen en te ervaren. Daarbij reflecteer je systematisch op je eigen prestaties op de werkvloer.

Social Learning

Er zijn diverse bijeenkomsten, waarbij je in groepen werkt. Daarnaast neem je een deel van de leerstof tot je via ‘social learning’, binnen je eigen organisatie en de online community van onze digitale leeromgeving. Hiermee sluiten we aan bij de wensen van de lerende in de 21e eeuw. Je voert regie over je eigen leerproces en neemt zelf verantwoordelijkheid voor jouw leren. Waar, wanneer en met wie je dat wilt.

Doelen
Doelen

Tijdens de opleiding Schoolleider Basisbekwaam ga je aan de slag om een ondernemende en innovatieve onderwijsleider te worden. Vanuit je eigen visie en strategische doelstellingen kun je leidinggeven aan het onderwijsproces. Je toetst de effectiviteit en kwaliteit van je school en adviseert waar nodig bij mogelijke verbeteringen.

Doelgroep
Doelgroep

De opleiding is bedoeld voor leraren, intern begeleiders, bouwcoördinatoren, teacher leaders, locatie-leiders en teamleiders uit zowel het po, vo als mbo.

Omvang
Omvang

Richtlijn: 1 tweedaagse, 8 dagen en 2 dagdelen in 10 maanden.

De opleiding heeft een studiebelasting van 420 uur. Naast de gezamenlijke bijeenkomsten werken we in leerteams en met een digitale leeromgeving. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, intervisie, onderzoek en het houden van een eindpresentatie.

Investering
Investering

De opleiding kost €5.295,- en de arrangementskosten zijn € 430,-. Voor de kosten ontvang je bij aanvang van de opleiding een factuur. Dit is exclusief de kosten voor de leermiddelen. Opleidingskosten zijn vrijgesteld van btw. In de opleiding maken we gebruik van aanbevolen literatuur en werken we met een digitale omgeving.

Toelatingseisen
Toelatingseisen

Om aan deze opleiding deel te kunnen nemen, moet je voldoen aan de volgende eisen:

  1. je bent minimaal in het bezit van een hbo-bachelorsdiploma
  2. je hebt een geschikte leer- of werkplek waar je de theorie in praktijk kunt brengen en opdrachten kunt uitvoeren
  3. bij de start van de opleiding neem je deel aan een ontwikkelassessment, waarmee je richting geeft aan jouw persoonlijke ontwikkeling

Op basis van relevante werkervaring, jouw huidige rol in de organisatie, eerder behaalde onderdelen van middenmanagement/ teacher leader of andere relevante master- en/of leiderschapsopleidingen bestaat de mogelijkheid om de opleiding meer op maat te doorlopen.

Certificering
Certificering

Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma Schoolleider Basisbekwaam.

Met het diploma Schoolleider Basisbekwaam kun je je registreren als register adjunct-directeur onderwijs (RADO) bij het Schoolleidersregister po. Werk je in het vo, dan kun je je registreren in het Schoolleidersregister vo. De beroepsgroep in het mbo kent op dit moment (nog) geen register.

Periode
Periode

Cursusdagen, 09.00-16.00:
Nadere invulling volgt.

Aanmelden online voorlichting 19 maart, 15:00 - 16:00 uur

"*" geeft vereiste velden aan

Naam

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Teacher Leader / Middenmanagement

Werk jij in het po, vo of mbo en heb of ambieer je een leidinggevende taak in het onderwijs? En wil je een bijdrage leveren aan de schoolontwikkeling? De opleiding Teacher Leader / Middenmanagement  voorziet in deze leerdoelen.

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Tijdens de opleiding worden verschillende aspecten van leiderschap belicht. Onderwerpen zijn verandermanagement, coachen en begeleiden en communicatie. Persoonlijk leiderschap staat centraal. In de rol van coördinator of leidinggevende van een projectteam zet je in op vernieuwing van het onderwijs, waarbij je aansluiting zoekt bij de visie van je school. Je leert hoe je betrokkenheid en eigenaarschap bij collega’s creëert, zodat je veranderingen samen duurzaam kunt doorvoeren. Na afronding van de opleiding kun jij als persoonlijk leider een blijvende bijdrage leveren aan de leerprestaties van de leerlingen.

Meer informatie over de opleiding

Verandermanagement

Je vergroot je kennis over visie, veranderprocessen en onderstromen in een organisatie. Je gaat aan de slag met een onderzoeksplan. De verschillende belanghebbenden en hun rol, ook binnen de directe omgeving van de school, worden hierin meegenomen.

Coachen en begeleiden

Met coach-technieken leer je hoe je anderen kunt inspireren om inzicht krijgen in een veranderproces, hun verantwoordelijkheid te nemen, en zelf te zoeken naar oplossingen. Er wordt daarbij ook aandacht besteed aan analyse en onderstromen in een organisatie.

Communicatie

Je krijgt inzicht in communicatieprocessen en hun bijbehorende sturingskenmerken, waaronder verschillende typen feedback en de effecten daarvan in professionele organisaties. Je reflecteert op je eigen communicatiegedrag en de effecten daarvan op anderen. Je werkt met voorbeelden uit je eigen praktijk, zodat je expliciet kunt maken wat de effecten zijn op jouw persoonlijk leiderschap en communicatie.

Werkvorm

Aan het begin van de opleiding formuleer je persoonlijke leerdoelen waaraan je wilt werken tijdens het opleidingstraject. De opleiding biedt relevante literatuur en theoretische achtergrond, maar is vooral praktisch ingericht. Er zijn diverse bijeenkomsten, waarbij je in groepen werkt. Daarnaast neem je een deel van de leerstof tot je via ‘social learning’, binnen je eigen organisatie en de online community van onze digitale leeromgeving. Hiermee sluiten we aan bij de wensen van de lerende in de 21e eeuw. Je voert regie over je eigen leerproces en neemt zelf verantwoordelijkheid voor jouw leren waar, wanneer en met wie je dat wilt.

doelen
doelen

Na afronding van de opleiding kun jij als persoonlijk leider een blijvende bijdrage leveren aan de leerprestaties van de leerlingen.

doelgroep
doelgroep

De opleiding is bedoeld voor leraren, intern begeleiders, bouwcoördinatoren,  locatie-leiders en teamleiders uit het po, vo en mbo. Het is van belang dat de keuze voor deze opleiding wordt ondersteund door de directie. Daarbij is het belangrijk dat je gefaciliteerd wordt om de opdrachten in de praktijk uit te kunnen voeren ter ondersteuning, verbetering en/of vernieuwing van het onderwijs en de organisatie.

omvang
omvang

De opleiding duurt 1 jaar en omvat 15 dagdelen van 3 uur (waaronder en tweedaagse in een conferentieoord). De gemiddelde studiebelasting bedraagt 224 uur.

Naast de gezamenlijke bijeenkomsten werken we in leerteams en met een digitale leeromgeving. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, intervisie, onderzoeken en het houden van een eindpresentatie.

investering
investering

De opleidingskosten zijn €2.995 (inclusief arrangementkosten).

In de opleiding maken we gebruik van aanbevolen literatuur en werken we met een digitale omgeving.

toelatingseisen
toelatingseisen

Voorafgaand aan of aan het begin het traject vindt een criteriumgericht interview plaats waarin je je ambitie, loopbaan en loopbaanwensen toelicht. Samen verkennen we over welke kennis en vaardigheden een leidinggevende moet beschikken en welke persoonskenmerken hierbij passen.

certificering
certificering

De opleiding wordt afgesloten met een twee beroepsproducten en een persoonlijk ontwikkelplan als afsluiting van de tweedaagse. Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het postbachelor IPABO-diploma Teacher Leader / Middenmanagement.

periode
periode

Lesdagen van 16.00 tot 19.30 uur (incl. pauze)

  • woensdag 13 september 2023 (introductie)
  • woensdag 27 september 2023
  • woensdag 11 oktober 2023
  • woensdag 8 november 2023
  • woensdag 22 november 2023
  • maandag 15 januari en dinsdag 16 januari 2024 (tweedaagse training)
  • woensdag 31 januari 2024
  • woensdag 14 februari 2024
  • woensdag 13 maart 2024
  • woensdag 3 april 2024
  • woensdag 17 april 2024
  • woensdag 15 mei 2024 (diplomeren)

Aanmelden online voorlichting 19 maart, 17:00 - 18:00 uur

"*" geeft vereiste velden aan

Naam

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur