
Specialist Jonge Kind & VVE
Hoe creëer je een rijke speelleeromgeving, waarin kinderen in de volle breedte worden uitgedaagd? Dat leer je op deze praktijkgerichte opleiding.
Hoe krijg je het voor elkaar om je (eerste) jaren als leraar tot een succes te maken? Wat komt er allemaal kijken bij jouw dagelijks handelen? Hoe verdeel je de aandacht over de verschillende werkzaamheden? Als je nog niet zo lang werkt als leraar, loop je ongetwijfeld nog tegen dit soort cruciale vragen aan. In de inductiefase zijn verschillende workshops te volgen waarin ze worden behandeld.
Je krijgt praktische voorbeelden en leert strategieën die je direct kunt gebruiken in je eigen dagelijkse praktijk. Daarbij is ook aandacht voor je werkstijl en over de manier waarop deze bijdraagt aan je eigen ontwikkeling. Experts vanuit Hogeschool IPABO en het werkveld verzorgen de bijeenkomsten.
Iedere workshop bestaat uit twee of drie bijeenkomsten. Na het traject Inductiefase heb je:
Interactievaardigheden en persoonlijk leiderschap. Dit onderdeel richt zich op het herkennen en aanpassen van sensitief gedrag waarmee je sturing kunt geven aan jouw manier van communiceren. Je doet kennis op van verschillende interactievaardigheden en de toepassing ervan in je eigen praktijk. Je leert eigen pedagogische sensitiviteit analyseren in de begeleiding van kinderen en in de communicatie met collega’s. Aan de hand van beeldmateriaal en eigen inbreng oefen je in het observeren van kindsignalen en het herkennen en verbeteren van jouw interactievaardigheden en daarmee jouw persoonlijk leiderschap.
Je kijkt met een kritische blik naar de groep (klas) en je eigen handelen. Je buigt je over de vraag hoe je omgaat met verschillende soorten leerlingen. Je leert hoe je leerlingen effectief kunt laten leren. Je wisselt met medecursisten ervaringen uit en oefent met klassenmanagement en orde in verschillende lessituaties. Je leert hoe je ervoor kunt zorgen dat de kinderen actief meedoen. Hoe je voor samenwerking binnen jouw groep zorgt. En hoe je de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen kunt aanwakkeren.
Wat doe je als er in jouw groep zich complexe situaties of ordeverstoringen voordoen? In deze workshop bestudeer je welke soorten gedrag je vaak tegenkomt en hoe ga je daar mee omgaat. Je formuleert wat opvallend gedrag is. Hoe dit gedrag wordt veroorzaakt en wat je er als leerkracht in kan betekenen. Ook leer je welke methodes er zijn om opvallend gedrag te observeren. Hoe je als leerkracht inspeelt op specifieke ondersteuningsbehoeften van kinderen. En hoe je voldoende vertrouwen krijgt in je eigen handelen. Via eigen casussen wordt hierop ingegaan. Je krijgt handelingsperspectieven aangereikt bij het omgaan met verschillen in gedrag.
We oefenen met gesprekstechnieken. Daarbij komen vragen aan bod als: hoe stem je op een goede manier met ouders af? Hoe wissel je informatie uit? Je werkt met voorbeelden uit de praktijk en met rollenspel. Je leert soepel en effectief om te gaan met ouders, ook in complexe situaties.
Reflectie op eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling, intervisie en collegiale consultatie. We hanteren socratische intervisie (te relateren aan en te koppelen aan eigen intervisiemethodieken). Hoe zien we de effecten van intervisie terug in ons handelingsrepertoire in de omgang met leerlingen, collega’s, ouders?
Hoe zorg je ervoor dat jonge kinderen spelend en onderzoekend bezig zijn binnen een variatie aan uitdagende activiteiten? Je verkrijgt (basis)kennis over de onderzoekende geest van kinderen en de manier waarop ze die optimaal kunnen stimuleren. Ook leer je hoe je goed aansluit op de belevingswereld van jonge kinderen en hoe je zorgt je voor uitdagende spelleersituaties.
Je krijgt bij dit onderdeel (dieper) inzicht in oplossingsmanieren en -strategieën van leerlingen en je kunt deze koppelen aan didactiek van verschillende vakken en aan je eigen vaardigheid bij die vakken. Hier zicht op krijgen is essentieel om leerlingen goed te kunnen begeleiden als leerkracht. Je verkent jouw (innovatieve) ideeën over onderwijs en leert leerlingen een onderzoekende houding aan te nemen. Je maakt daarbij gebruik van diverse digitale middelen. Aan de hand van een aantal voorbeelden van leerlingen analyseren we oplossingsmanieren en koppelen deze aan de didactiek.
Teamleren staat in deze workshop centraal. We laten zien hoe je onderdeel bent van een (speciaal) basisschoolteam. En waarom leraren beter in een team werken (alleen ga je sneller, samen kom je verder). Bij dit onderdeel besteden we aandacht aan teamrollen en aan de vraag op welke wijze we teamleren gerichter kunnen inzetten om het primair proces te verbeteren. Het is meer dan ooit nodig om samen te werken met anderen en om voortdurend met en van elkaar te leren. In hoeverre draagt leren van elkaar (en gebruikmaken van elkaars kwaliteiten) bij aan successen van leraren? En dus aan het verbeteren van het primair proces en de effecten van ons onderwijs?
Het is belangrijk om wendbaar te zijn en op professioneel vlak toewijding en groei te laten zien onder uitdagende omstandigheden. Beginnende leraren in het (speciaal) basisonderwijs krijgen met verschillende uitdagingen te maken: hun werkzaamheden zijn emotioneel complex vanwege de vele relaties met zowel leerlingen als collega’s en ouders. Beginnende leraren moeten naast de studie al een professionele identiteit als leraar ontwikkelen. Ze moeten simultaan leren van het theoretisch onderwijs op school en de praktijkervaringen die ze opdoen voor de klas. Samen zoeken we naar een goede balans tussen werk en privé. Je oefent met prioriteiten stellen en leert hoe je je grenzen stelt. Het verhogen van de veerkracht van beginnende leraren kan helpen in het terugdringen van de uitstroom van beginnende leerkrachten. (Aandacht prioriteren, bijvoorbeeld met gebruik Eisenhouwermatrix)
Startende leraren in het (speciaal) basisonderwijs (minder dan 5 jaar voor de groep) en/of leraren die wisselen van bouw.
Elke workshop bestaat 2 of 3 bijeenkomsten.
Ben Snoeijink helpt al meer dan tien jaar onze
cursisten hun volgende carrièrestap te zetten.
De workshops Spelend leren in ons Speleon zijn er om pedagogisch medewerkers en leraren te leren om uitdagende spelleersituaties te organiseren, die goed aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind.
Spel bevordert het spontaan leren bij kinderen. Het stimuleert ze om zelf op verkenningstocht te gaan en prikkelt hun nieuwsgierigheid en creativiteit. In Speleon kunnen jonge kinderen spelend en onderzoekend bezig zijn binnen een variatie aan uitdagende activiteiten. Leraren en begeleiders verwerven hier de basiskennis over de onderzoekende geest van kinderen en de manier waarop ze die optimaal kunnen stimuleren. Ze leren om uitdagende spelleersituaties te organiseren die goed aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind.
Het is mogelijk om je als groep aan te melden voor de workshops in Speleon. Dagdeel en aanvangstijdstip worden dan in overleg bepaald.
Het Speleon op Hogeschool IPABO, locatie Amsterdam.
Deze workshop is een eerste uitgebreide kennismaking met Speleon en haar pedagogische benadering. Je ervaart het belang van een goed ingerichte en uitgeruste speelleeromgeving. Je krijgt informatie over het belang van spel voor de ontwikkeling van het kind in het algemeen. Na afloop ben je in staat een verbeterplan voor je eigen ruimte op te stellen.
In deze workshop doe je kennis en ervaring op met enkele spelbegeleidingstechnieken. Je leert basistechnieken voor spelbegeleiding en spelregels voor rollenspel. En je leert de valkuilen kennen bij het verwoorden, stimuleren en structureren van spel.
De kennis en ervaring over speltechnieken uit de vorige workshop worden nu ingezet om ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Je leert hoe jouw spelaanbod kan aansluiten bij de verschillende ontwikkelniveaus van de kinderen in de groep.
Alle elementen uit de voorgaande workshops worden geïntegreerd in deze workshop. Je leert hoe jouw groepsmanagement eruit hoort te zien; hoe je speelwerktijd kunt plannen met behulp van de geleerde inhoud; en hoe je de cyclus ‘vooruitkijken, speelwerk & terugkijken’ kunt toepassen in een situatie waarin kinderen zelf hun spelactiviteiten kunnen plannen.
Leraren, leidsters, studenten, opleiders en onderzoekers die werken met het jonge kind. In deze omgeving kun je samen onderzoeken welke mogelijkheden spel biedt voor de ontwikkeling voor het jonge kind.
De kosten voor een workshop bedragen €995. Bij het afnemen van 4 workshop kunnen we een korting aanbieden. Voor 4 workshop zijn de kosten €3.595.
Startdatum in overleg.
Ben Snoeijink helpt al meer dan tien jaar onze
cursisten hun volgende carrièrestap te zetten.
Ben jij straks de onmisbare schakel tussen bestuur, leraar en student? Als leraar in het basisonderwijs kun je bij Hogeschool IPABO worden opgeleid tot schoolopleider en werkveldassessor. Je bent verantwoordelijk voor het aansturen van de werkplekbegeleider en je begeleidt soms ook docenten binnen de school.
Tijdens de training leer je mensen beoordelen die een assessment doen. Daarnaast coördineer je afspraken tussen schoolbesturen en de lerarenopleiding over taak- en verantwoordelijkheidsverdeling bij het opleiden in de school.
De schoolopleider en werkveldassessor heeft niet alleen een verbindende rol. Opleiden, begeleiden en beoordelen in de basisscholen behoren ook tot de taken. De schoolopleider en werkveldassessor draagt ervaringen binnen de besturen en opleiding over. En hij of zij beoordeelt of een student of leraar voldoet aan de gestelde eisen van een assessment en stelt vast op welk niveau de competenties zijn behaald.
Er zijn 8 bijeenkomsten van 3 uur en een studiebelasting van 224 uur.
De kosten per deelnemer bedragen €1.495. Voor scholen/besturen waarmee Hogeschool IPABO een samenwerkingsovereenkomst heeft wordt de deelname via het bestuur geregeld.
Aan het eind van de opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat en wordt hij of zij opgenomen in het register van Hogeschool IPABO.
Ben Snoeijink helpt al meer dan tien jaar onze
cursisten hun volgende carrièrestap te zetten.
Word mentor en leer cursisten in de praktijk te begeleiden en te beoordelen.
Als aanstaande mentor werk je tijdens deze cursus met de praktijk van je eigen school. Je leert cursisten in de praktijk te begeleiden en te beoordelen. Tijdens de opleiding ben je zelf de mentor van een student van Hogeschool IPABO.
Je leert verschillende technieken en stijlen van begeleiding, coaching en communicatie. Je ontdekt of ‘beoordelen’ en ‘begeleiden’ bij elkaar passen en onder welke voorwaarden ze daadwerkelijk effectief zijn. Je maakt kennis met het onderwijsprogramma van Hogeschool IPABO. Je ontwikkelt je als werkplekbegeleider op de volgende terreinen:
Tijdens de opleiding is er aandacht voor taakopvatting, positionering, facilitering, procedures en de bijbehorende afstemming op de eigen organisatie, hogeschool, schoolopleider en werkveldassessor.
Het begeleiden van studenten die praktijkonderzoek doen binnen de school. Je maakt kennis met de facetten van het cyclisch werken bij dit praktijkonderzoek en begeleidt de studenten bij:
Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs, mentoren of directeuren die opgeleid willen worden in het beoordelen van studenten en begeleiden van leerkrachten.
Het basisprogramma bestaat uit 4 bijeenkomsten op woensdagmiddagen van 14.30-17.30 uur op Hogeschool IPABO in Amsterdam of Alkmaar. De totale studiebelasting bedraagt 30 uur.
Het verdiepingsprogramma bestaat uit 2 bijeenkomsten op woensdagmiddagen van 14.30-17.30 uur op Hogeschool IPABO in Amsterdam of Alkmaar. De totale studiebelasting bedraagt 12 uur.
De kosten per deelnemer bedragen voor het basisprogramma €995 en voor het verdiepingsprogramma €495. Voor mentoren van scholen of besturen waarmee Hogeschool IPABO een samenwerkingsovereenkomst heeft, is deze opleiding gratis.
Startdatum bij incompany in overleg met school en bestuur.
Ben Snoeijink helpt al meer dan tien jaar onze
cursisten hun volgende carrièrestap te zetten.
Wil je nog professioneler worden en je bijvoorbeeld verdiepen in hoogbegaafdheid, taaldidactiek of oudercommunicatie? Of wil je kinder-EHBO kunnen toepassen of specialist worden op het gebied van cyberpesten? Kies dan voor een van onze vele verdiepende onderwijsmodules.
Met de kortlopende, verdiepende onderwijsmodules van Hogeschool IPABO kun je je als onderwijsassistent of pedagogisch medewerker bij uitstek verder professionaliseren en specialiseren. Een aantal modules is ook interessant voor leraren die zich verder willen verdiepen in een bepaald onderwerp. Enthousiaste docenten brengen jou een stap verder in je ontwikkeling. Je kunt de modules individueel volgen, maar maatwerk en in company samen met je collega’s behoren ook tot de mogelijkheden.
Voor elke module die je succesvol afrondt, ontvang je een certificaat. Als je vier modules volgt, krijg je een korting. Hoe meer modules je behaalt, hoe meer certificaten je ontvangt en hoe meer vrijstellingen je daarmee opbouwt.
Als je onze Bachelor- of Associate degree-opleiding gaat volgen, ben je vrijgesteld van deze studieonderdelen. Die voorsprong heb jij al op zak.
Per module zijn er drie bijeenkomsten van 3 uur.
Elke module bestaat uit 3 bijeenkomsten van 3 uur. Totaal zijn er 84 studiebelastingsuren.
Een losse module met certificaat €495.
Een module die leidt tot vrijstelling binnen de AdPep (inclusief toetsing en begeleiding) €795.
Voor de afronding van elke module kun je telkens kiezen voor deelname aan de bijbehorende toetsing of voor een bewijs van deelname. In dat laatste geval neem je geen deel aan de toetsing.
Ben Snoeijink helpt al meer dan tien jaar onze
cursisten hun volgende carrièrestap te zetten.
De verwondering van kinderen vormt een mooi vertrekpunt voor hun eerste kennismaking met wetenschap en technologie. Via onderzoek en ontwerpend leren kunnen ze op ontdekkingsreis gaan. Natuurlijk is een goede leraar die ze daarbij begeleidt essentieel. In de Workshops onderzoekend leren leer je hoe jij de wetenschappers in de dop tot bloei brengt in ons Exploreon en in de klas.
Je gaat onderzoekende en ontwerpende activiteiten voor kinderen ontwerpen en uitvoeren. Je leert hoe je leerlingen het beste begeleidt. En je maakt kennis met klassieke en nieuwe digitale middelen die je kunt inzetten.
Het is ook mogelijk om je als groep aan te melden voor de Workshops Exploreon. Het dagdeel en aanvangstijdstip wordt dan in overleg bepaald. De maximale grootte van een groep is 15 deelnemers.
Hogeschool IPABO, locatie Alkmaar.
In deze workshop draait het om onderzoekend leren. Je leert om een onderzoekende lesactiviteit vorm te geven en gebruik te maken van uitdagende materialen.
In deze workshop maak je kennis met ontwerpend leren. Je leert hoe je met kinderen een ontwerpende activiteit kunt uitvoeren en welke materialen je hierbij kunt inzetten.
In deze workshop gaan we specifiek in op uitdagende materialen die je kunt inzetten bij onderzoekend en ontwerpend leren. Je doet ervaring op in verschillende hoeken. Naast meer klassieke materialen komen ook moderne ICT-middelen aan bod, zoals bijvoorbeeld een digitale microscoop, een weerstation, een 3D-printer, Makey Makey, Beebot, Ozobot en Little bits.
In deze workshop gaan we specifiek in op de begeleiding van leerlingen bij W&T-activiteiten. Hoe kan je als leraar de begeleiding vorm geven zodat de leerlingen echt tot begrip komen? Welke interactievaardigheden kan je inzetten? Welke denk- en redeneervragen laat je aan bod komen?
In deze workshop gaan we aan de slag met het ontwerpen en uitvoeren van taalgericht W&T-onderwijs. Je ontwerpt activiteiten waar zowel taaldoelen als W&T-doelen aan gekoppeld kunnen worden. Deze workshop kan uitgebreid worden tot een cursus van vier bijeenkomsten.
In deze workshop gaat het om het ontwerp en de uitvoering van W&T-activiteiten specifiek voor het jonge kind. Spelend leren, verwonderen en ontdekken staan centraal. Deze workshop kan uitgebreid worden tot drie bijeenkomsten.
Leraren, studenten, opleiders en onderzoekers die zich willen verdiepen in W&T en onderzoekend leren.
De kosten voor een workshop bedragen €995.
Startdatum in overleg.
Ben Snoeijink helpt al meer dan tien jaar onze
cursisten hun volgende carrièrestap te zetten.