Interactievaardigheden en persoonlijk leiderschap
In deze verdiepende module leer je hoe je jouw manier van communiceren met collega's en leerlingen kunt analyseren en sturen.
Heb je soms moeite om de klas weer stil te krijgen of om die op een plezierige manier rustig aan het werk te zetten? In deze module ga je in op de pedagogische aspecten van goed klassenmanagement. Je leert hoe je effectief orde houdt.
Je kijkt met een kritische blik naar je klas en je eigen handelen. Wat werkt en wat werkt niet? Wat weet je uit de theorie? Hoe ga je om met verschillende soorten leerlingen en hun verschillende gedrag? Hoe wordt dit gedrag veroorzaakt en wat kan jij als leraar of leraarondersteuner daarin betekenen? Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen effectief kunnen leren?
Je wisselt met andere cursisten ervaringen uit en oefent met klassenmanagement en orde houden in verschillende lessituaties.
Deze module is bedoeld voor onderwijsassistenten of onderwijsondersteuners, maar ook voor leraren die zich willen verdiepen in de pedagogische aspecten van goed klassenmanagement.
28 of 84 studiebelastingsuren.
Je kunt er voor kiezen om de module af te ronden met een bijbehorende toets. Je levert dan je verslag en je presentatie in, die door de docent wordt beoordeeld. Bij een voldoende beoordeling geeft dit een vrijstelling bij de Ad PEP-opleiding (€795,-).
Je kan ook de module afronden met een certificaat van deelname (€495,-).
Je kunt ervoor kiezen om de module af te ronden met een bijbehorende toets. Je levert dan je verslag in en je presentatie die door de docent wordt beoordeeld. Bij een voldoende ontvang je een certificaat.
Als je ervoor kiest om geen gebruik te maken van de afrondende toets, ontvang je een bewijs van deelname.
Start 2024 en lesdagen en lestijden in overleg.
Teitler, P. & Brussel, A. van (2012). Lessen in orde op de basisschool. Handboek voor de onderwijspraktijk. Bussum: Coutinho.