Samen ontwerpen van de Grote Rekendag
Van Haeften, N.I. & Keijzer, R. (2022). Samen ontwerpen van de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(4), 61-72.
Het reken-wiskundeonderwijs bestaat vaak uit het maken van sommen en vraagt in het algemeen weinig onderzoekswerk van leerlingen. Dat is niet het geval tijdens de Grote Rekendag. Dan zijn leerlingen bij rekenen-wiskunde een dagdeel lang met tal van onderzoeksactiviteiten bezig.
De Grote Rekendag is een activiteit van de Universiteit Utrecht en Uitgever Malmberg. Hogeschool IPABO leverde tot 2018 de projectleider en enkele ontwerpers in het auteursteam.
Het materiaal van vorige edities kan kosteloos gedownload worden. In het tijdschrift Volgens Bartjens zijn verschillende artikelen over de Grote Rekendag verschenen.
Van Haeften, N.I. & Keijzer, R. (2022). Samen ontwerpen van de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(4), 61-72.
Jonker, V. & Keijzer, R. (2022). Rekendoelen halen kan voor alle kinderen. Praxis bulletin, 39(8), 7-11.
Jonker, V., Wijers, M., Abels, M., & Keijzer, R. (2016). Let’s have a look behind the code. The Big Mathematics Day 2016 (Netherlands) about coding without computer. Paper presented at the PATT, De Bilt, the Netherlands.
Keijzer, R. (2018). Verhuisdoos als rijke context. Volgens Bartjens, 38(2), 10-12.
Wijnia, M. & Keijzer, R. (2010). Meten te lijf. Volgens Bartjens…, 30(1), 34-36.
Keijzer, R. & Verschure, C. (2011). Een vliegende start. Volgens Bartjens, 30(3), 26-27.
Keijzer, R. (2016). Coderen voor kleuters. Volgens Bartjens, 35(5), 27-29.
Keijzer, R. (2015). Bespiegelingen over spiegels. Volgens Bartjens, 35(2), 12-15.
Verschure, C. & Keijzer, R. (2012). Beestachtig leuk. Volgens Bartjens… 32(2). 33-35.
Keijzer, R. & Verschure, C. (2011). Aan het denken zetten. Volgens Bartjens…, 30(5), 34-37.
Keijzer, R., Jonker, V., & Habermehl-Ooms, M. (2017). Groot denken. Ontwerpend leren tijdens de Grote Rekendag. Volgens Bartjens, 36(3), 27-29.