Het is meivakantie! IPABO is gesloten van 27 april t/m 5 mei. Heb je een vraag? Bekijk dan onze contactpagina. Fijne vakantie!

Thema’s

Filters

Filter?
Gefilterd op:
8 juli 2022

Kansengelijkheid en Onderwijs

In augustus 2021 heeft Monique Leijgraaf een eerste webinar over Kansengelijkheid opgenomen waarin zij de impact van de leraar verkent. In het vervolg op dit webinar, is een tweede webinar gegeven op 02 november 2021, waarin een aantal thema’s besproken worden die samenhangen met dit vraagstuk. Denk daarbij aan het kritisch bewustzijn van structurele ongelijkheid

Lees meer over

Lees verder

28 december 2021

Silencing en micro-agressie

Het niet of onvoldoende betrekken van de funds of knowlegde van leerlingen en studenten, dat centraal staat in het thema ‘wereld leerlingen en studenten’, kan als een vorm van silencing en wellicht ook micro-agressie genoemd worden.

Lees meer over

Lees verder

28 december 2021

Wereld leerlingen en studenten

Het veelal onbewust en ongewild in stand houden van bestaande ongelijke structuren door het (opleidings)onderwijs, wordt onder meer zichtbaar in het niet of nauwelijks waarderen en betrekken van de leerlingen en studenten in het opleidingsonderwijs.

Lees meer over

Lees verder

Praktische informatie op een rijtje
28 december 2021

Critical Literacy

Zoals rond curriculum inhouden macht een bepalende factor is of kan zijn, zo is dat ook het geval voor romans en andere literaire werken. In haar TED talk The Danger of the single Story verhaalt Chimamanda Ngozi Adichie (2009) beeldend en overtuigend van het gevaar van eenzijdige verhalen. Behalve dat verhalen de kracht hebben om

Lees meer over

Lees verder

28 december 2021

Kritisch naar curriculum inhouden

Dit thema wordt in ieder geval onderzocht door en met vierdejaars studenten van Hogeschool IPABO die gekozen hebben voor het uitstroomprofiel ‘Diversiteit & Kritisch Burgerschap’.

Lees meer over

Lees verder

17 november 2021

Rekenen op spel

Werk jij met jonge kinderen tussen 2 en 6 jaar? En wil je kinderen laten leren zoals ze dat zelf het liefste doen? Dan kun je niet om spel heen. In de voorschool en groep 1 en 2 worden reken-wiskundedoelen vaak aangeboden in aparte activiteiten, net als taal. Maar ook in het spelen en in

Lees meer over

Lees verder

17 november 2021

Sterke rekenaars

Nederland is een middenmoter in termen van rekenprestaties. Dat is op zichzelf goed nieuws, want het betekent dat bijna geen enkele leerling onderpresteert. De keerzijde van het verhaal is alleen dat er weinig aandacht is voor de sterke rekenaars. Loop een gemiddelde basisschool binnen en je ziet vaak dat een groepje leerlingen op de gang

Lees meer over

Lees verder