Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2
Keijzer, R., Van Schaik, M., & Boland, A. (2023). Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(3), 41-55.
Annerieke Boland promoveerde, na haar studie Nederlands en Algemene taalwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, op een onderzoek naar spontane taalverwerving van jonge kinderen. Sinds 2005 is ze als docent werkzaam aan Hogeschool IPABO en ze werkt daar sinds 2014 als lector Jonge kind. Samen met collega’s en professionals uit het veld doet ze onderzoek naar spelend leren van kinderen tussen 2 en 8 jaar in de kinderopvang en het onderwijs aan kinderen.
Daarnaast is ze opleider op het gebied van jonge kind-onderwijs voor (aankomende) leerkrachten en pedagogisch educatief medewerkers. Ze geeft regelmatig lezingen of workshops voor het veld. In haar werk ligt sterk de nadruk op de (to)taalontwikkeling van kinderen en op de interactievaardigheden van de professional binnen de context van spel.
Keijzer, R., Van Schaik, M., & Boland, A. (2023). Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(3), 41-55.
Keijzer, R., Peltenburg, M., Van der Zalm, & Boland, A. (2022). Mathematics in play. In EAPRIL 2021 conference proceedings (pp. 121-134). Leuven: EAPRIL.
Keijzer, R., Peltenburg, M., Zalm, E., & Boland, A. (2021). Professional development in ‘Mathematics in play’ (webinar)
Keijzer, R., Peltenburg, M., Van Schaik, M., Boland, A., & Van der Zalm, E. (2021). Mathematics in play. In M. Van den Heuvel-Panhuizen, & A. Kullberg (Eds.), Proceedings of the ICME-14 Topic Study Group 1 Mathematics education at preschool level (pp. 51-59). Shanghai: ICME14.
Zalm, E. van der, Boland, A. en Damhuis, R. (2018). ‘Taal én spel verrijken – Aansluiten bij doen-alsof spel’ HJK, maart 2018, pp. 4 t/m 7
Boland, A. (2018) Het andere perspectief. Subjectwording in het onderwijs aan jonge kinderen. Pedagogiek in Praktijk 105, pp. 14-19
Lectoraatsplan 2018-2022. Het jonge kind. Educatie en onderwijs aan kinderen van 2 tot 8 jaar.
Boland, A. en De Waard, H. (2017). ‘Spelverhalen in de groep: mijn verhaal, jouw verhaal, ons verhaal.’ In: Dobber, M. en Van Oers, B. (2017). Spelen en leren op school. Assen: Van Gorcum.
Boland, A. (2017). Betrokkenheid als kompas. Scaffolding in Kaleidoscoop. Utrecht: NJI.
Damhuis, R., Zalm, E. van der, Boland, A. (2016). Taaldenkgesprekken tijdens spel. HJK (44) 4, pp.17-19.